Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKnakande cykel
You need to log in to create posts and topics.

Nå, fick du träffat någon kameljockey?

det var "all inclusive" tur. (hv) , Men da jeg ikke har dragning til det mannlige kjønn var det ikke på mitt spisekartet.

""Camel Jockey» er en potensielt nedsettende synonym for en mann av arabisk opprinnelse ".

Men bra forsøk David

Jag har nu fixat problemet, förhoppningsvis. Jag fettade in klingbultarna, i bulthålen samt mellan klingorna och vevarmsinfästningen med lithiumfett. Efter dagens cykelpass på ca 3 mil som innefattade spurter på både plan och kuperad sträckning så hörde j

Mekanikern hos Cykelcity i Lund varnade för att smörja in fett på vevaxeln risken fanns att klingorna kunde spricka eftersom axeln är något konisk. Någon mer som hört detta?

Du ska inte smörja in vevaxeln, nej.

Jag har inte varit på vevaxeln (i min värld är det axeln som går rakt genom ramen, mellan vevarmarna), men jag har planer på att fetta in på nytt i/kring vevlagret om knakandet kommer tillbaka. Varför ska man inte fetta in vevaxeln? För min del låter det

Vevarna ska sitta tajt på axeln. Smörjer du in, riskerar de att slinta och gör antingen den splinnande axeln, eller fyrkantsaxeln rund. Du tillför ju en del kraft du du trampar.

Rättelse! Jag menar förstås att vevarmarna kan spricka i och med att man kan dra åt för hårt.

Det var en viss skillnad.

En sekund det var snabbast idag ha,ha