Quote from ellen olsson on 9 June 2007, 10:07Per, 60g/h i upptag är det man normalt kunnat komma upp till. Det finns en hel del forskningsartiklar kring detta som jag inte tänker försöka leta upp nu.
Sedan man kom fram till detta har man försökt hitta sätt för att försöka höja upptaget och det högst
Per, 60g/h i upptag är det man normalt kunnat komma upp till. Det finns en hel del forskningsartiklar kring detta som jag inte tänker försöka leta upp nu.
Sedan man kom fram till detta har man försökt hitta sätt för att försöka höja upptaget och det högst
Quote from Funbeat user on 10 June 2007, 19:11Hmm, Johan, jag är inte säker på vad du menar med "Linus! Per säger ju...", vad jag undrade över var vilket av följande påståenden som är sanna:
1. kroppen kan ta åt sig 60g kolhydrater per timme.
2. kroppen kan ta åt sig 60g kolhydrater per timme + x g
Hmm, Johan, jag är inte säker på vad du menar med "Linus! Per säger ju...", vad jag undrade över var vilket av följande påståenden som är sanna:
1. kroppen kan ta åt sig 60g kolhydrater per timme.
2. kroppen kan ta åt sig 60g kolhydrater per timme + x g
Quote from ellen olsson on 10 June 2007, 20:48Det är snarast nr 2 som gäller men tillfört fett har du ingen nytta av eftersom kroppen tar av fettet som redan finns och det är ju normalt det de flesta av oss vill. 🙂
Det är snarast nr 2 som gäller men tillfört fett har du ingen nytta av eftersom kroppen tar av fettet som redan finns och det är ju normalt det de flesta av oss vill. 🙂
Quote from Funbeat user on 10 June 2007, 22:09Linus! Jonas är namnet, Jonas. Tack :). Men visst har jag flummat ihop namnen någonstans. Det var något inlägg där det skrevs något på mitt påstående om vätska och rena kolisar. Nå, då var det lämnat.
Det står väl rätt klart att kroppen bränner en andel
Linus! Jonas är namnet, Jonas. Tack :). Men visst har jag flummat ihop namnen någonstans. Det var något inlägg där det skrevs något på mitt påstående om vätska och rena kolisar. Nå, då var det lämnat.
Det står väl rätt klart att kroppen bränner en andel
Quote from Fredrik Närenfors on 10 June 2007, 22:13När glykogenet är slut så börjar muskeln kannibalisera. Men det är ändå viktigt att käka lite protein på långa lopp som VR tex. Även om glykogenet aldrig tar slut.
När glykogenet är slut så börjar muskeln kannibalisera. Men det är ändå viktigt att käka lite protein på långa lopp som VR tex. Även om glykogenet aldrig tar slut.
Quote from Funbeat user on 10 June 2007, 23:05Pär. Jag har klurat lite på det, kanske ditt inlägg är svaret på det. Men i längre träningsformer, när vi pratar om 5+ timmar, börjar inte kroppen på en återhämtningsfas mitt i träningen? Eller väntar den lugnt och stilla tills man stoppat ansträngningen
Pär. Jag har klurat lite på det, kanske ditt inlägg är svaret på det. Men i längre träningsformer, när vi pratar om 5+ timmar, börjar inte kroppen på en återhämtningsfas mitt i träningen? Eller väntar den lugnt och stilla tills man stoppat ansträngningen
Quote from Fredrik Närenfors on 10 June 2007, 23:34Oavsett vilket så slits ju muskeln ned efter en längre tid och då behöver den börja bygga upp sig igen.
Oavsett vilket så slits ju muskeln ned efter en längre tid och då behöver den börja bygga upp sig igen.
Quote from ellen olsson on 10 June 2007, 23:53Hjärnan behöver kolhydrater så då de börjar tryta accelererar kroppens "glukossyntes" (glukoneogenes) från andra ämnen.
Hjärnan behöver kolhydrater så då de börjar tryta accelererar kroppens "glukossyntes" (glukoneogenes) från andra ämnen.
Quote from Funbeat user on 11 June 2007, 07:57Ojsan, vad fick jag Johan, ifrån... var nog lite stressad när jag skrev inlägget igår... ursäkta. 🙁
Anyway, om det då är nr 2 som gäller (och att intaget fett inte bidrar på ett positivt sätt), så borde man ju regelbundet kunna proppa i sig lite protei
Ojsan, vad fick jag Johan, ifrån... var nog lite stressad när jag skrev inlägget igår... ursäkta. 🙁
Anyway, om det då är nr 2 som gäller (och att intaget fett inte bidrar på ett positivt sätt), så borde man ju regelbundet kunna proppa i sig lite protei
Quote from Funbeat user on 11 June 2007, 08:48Bengt Saltin som uppenbarligen är ganska påläst på just detta menar att det inte var någon vits att äta protein under pågående lopp/pass. Frågade honom specifikt om längre prestationer som ex halv ironman/ironman. Att få i sig tillräckligt med kolisar har
Bengt Saltin som uppenbarligen är ganska påläst på just detta menar att det inte var någon vits att äta protein under pågående lopp/pass. Frågade honom specifikt om längre prestationer som ex halv ironman/ironman. Att få i sig tillräckligt med kolisar har