Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKolhydratreserven i benen
You need to log in to create posts and topics.

Pär, du ska veta att jag hoppades! Men ICKE.

Jonas, här går du utanför mitt kunskapsområde, men jag skulle aldrig käka fett under ett lopp, du har massor med energi i form av fett i kroppen, det lär räcka till 10 eller 100 vätternrundor. Så se till att äta kolhydrater, det är de kroppen lättast tar

Linus! Jag ska nog poängtera att jag inte tror på fett som energikälla. Men att det nog finns energi tillräckligt i kroppen för många Vätternrundor, i sin yttersta gräns. Dock däremot nyfiken på vad hur skillnaden i fettets och kolhydraternas energiinnehå

Det har funnits elitskidåkare som har svalt en dl matolja innan ett lopp.
Deras tänk är att levern ta hand om fettet först, och släppa ut kolhydraterna lite långsammare.
Har ingen aning hur det gick för dem.

Gary! Gick de i mål? Själv har jag hört motsvarande, men det var två personer som skulle övernatta i -40 grader och oljan skulle fungera som värmeisolerande. Eller hur det nu var.

Det är 60 gram kolhydrater (100 enligt mig) dvs 240 kcal (400 kcal) som kroppen kan ta hand om. Kom ihåg att varje gram kolhydrat binder 2-3 gram vätska också. Så om ni inte dricker till blir ni uttorkade.

En dos olja av olika slag före ett lopp är det

Även kaffe både före och under är bra (om magen tål det förstås). Ökar bla. fettförbränningen, och sparar således på kolhydraterna, är dessutom ett prestationshöjande stimuli.

(Diskuterat tidigare här på Funbeat tror jag)

http://www.ast-ss.se/vetenskapl

Per! Ännu en gång gör Runekakorna sin fulländighet 🙂

Ett par saker dock jag fortf är nyfiken på, innan tråden lämnar ämnet. Var går gränsen på fruktos? Vart finns den? Inte så jag tror man behöver vara idiotnogrann, utan det är intressant att veta. Efte

nä, du bränner kolisar med fett mest hela tiden, snarare tvärtom isåfall.

Frukter innehåller både fruktos och andra sockerarter. Inte tillräckligt med fruktos så att man behöver fundera på det.
Däremot om man tillsätter fruktos som ett pulver i ett kosttillskott så kan det vara värt att ta sig en funderare på hur mycket man pet