Quote from Guest on 19 July 2009, 14:31Jag har en Garmin FR 305 och den mäter upp uppmätta spår väldigt styvmoderligt. 15-kilometersslingan visar sig vara 13,75 och 7,5-kilometersslingan är bara 6,3 och så vidare. Ju mer kuperade spåren är, desto större skillnad blir det mellan den notering so
Jag har en Garmin FR 305 och den mäter upp uppmätta spår väldigt styvmoderligt. 15-kilometersslingan visar sig vara 13,75 och 7,5-kilometersslingan är bara 6,3 och så vidare. Ju mer kuperade spåren är, desto större skillnad blir det mellan den notering so
Quote from Funbeat user on 19 July 2009, 14:41Den kompenserar inte för backar men å andra sidan är det inte så mycket sträcka extra pga en backe som man kan lura sig att tro...
Har du tagit hem senaste mjukvaran till klockan, för jag vet att iaf FR405 mätte positionen för sällan i en gammal mjukvara
Den kompenserar inte för backar men å andra sidan är det inte så mycket sträcka extra pga en backe som man kan lura sig att tro...
Har du tagit hem senaste mjukvaran till klockan, för jag vet att iaf FR405 mätte positionen för sällan i en gammal mjukvara
Quote from Funbeat user on 19 July 2009, 15:28Garmin mäter planprojicerat, dvs tar inte hänsyn till höjdskillnader, men det spelar ingen praktisk roll såvida man inte springer uppför något berg i alperna eller himalaya. Ämnet har bland annat diskuterats på jogg.se där någon roade sig med att räkna u
Garmin mäter planprojicerat, dvs tar inte hänsyn till höjdskillnader, men det spelar ingen praktisk roll såvida man inte springer uppför något berg i alperna eller himalaya. Ämnet har bland annat diskuterats på jogg.se där någon roade sig med att räkna u
Quote from Funbeat user on 19 July 2009, 23:25Hur mycket som den mäter fel i backar beror främst på hur branta backarna inte vilken längd de har. Så många små branta backar ger stora fel medan en lång seg backe inte ger något större fel. På samma sätt en backe som har en jämn stigning ger mindre fel
Hur mycket som den mäter fel i backar beror främst på hur branta backarna inte vilken längd de har. Så många små branta backar ger stora fel medan en lång seg backe inte ger något större fel. På samma sätt en backe som har en jämn stigning ger mindre fel
Quote from Funbeat user on 19 July 2009, 23:52Truls, en backe med 45 graders lutning springer du inte uppför. "Väggen" i Sälenfjällen är 45 grader! Jämför med riktigt branta vägar. Är det 10% lutning så står det en varningsskylt för brant backe.
Truls, en backe med 45 graders lutning springer du inte uppför. "Väggen" i Sälenfjällen är 45 grader! Jämför med riktigt branta vägar. Är det 10% lutning så står det en varningsskylt för brant backe.
Quote from Funbeat user on 19 July 2009, 23:54Leif, nu blandar du grader och %... och klockan är för mycket för att jag ska översätta (#)
Leif, nu blandar du grader och %... och klockan är för mycket för att jag ska översätta (#)
Quote from Funbeat user on 19 July 2009, 23:58Jag är på Island och här är klockan bara fem i tio 🙂 Men att hålla reda på grader och procent är lika svårt i alla fall. Vad jag vet med säkerhet är att vinet till middagen var 13%!
Jag är på Island och här är klockan bara fem i tio 🙂 Men att hålla reda på grader och procent är lika svårt i alla fall. Vad jag vet med säkerhet är att vinet till middagen var 13%!
Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 08:37Jodå, det blev lite förvirrat med procenten. 100% lutning = 45 grader = jäkligt brant. Jag tror vi räknade på detta för Micke "Backlöparens" sommarutmaning för juli (eller var det juni?) 3 ggr upp- och nerför hammarbybacken. Om man räknade generöst kunde
Jodå, det blev lite förvirrat med procenten. 100% lutning = 45 grader = jäkligt brant. Jag tror vi räknade på detta för Micke "Backlöparens" sommarutmaning för juli (eller var det juni?) 3 ggr upp- och nerför hammarbybacken. Om man räknade generöst kunde
Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 11:48Jodå 45 grader springer du uppför men det är jobbigt. Nu är det inte många backar som är så branta och de är sällan särskilt långa.
Nu var 45 grader menat som ett extrem exempel för att illustrera att det är lutningen som är det viktiga inte längden på
Jodå 45 grader springer du uppför men det är jobbigt. Nu är det inte många backar som är så branta och de är sällan särskilt långa.
Nu var 45 grader menat som ett extrem exempel för att illustrera att det är lutningen som är det viktiga inte längden på
Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 14:56Ett annat problem är väl att folk i gemen tänker att en backe med 30 höjdmeter innebär att du får 30 meter längre löpsträcka. Vilket det alltså INTE innebär.
Ett annat problem är väl att folk i gemen tänker att en backe med 30 höjdmeter innebär att du får 30 meter längre löpsträcka. Vilket det alltså INTE innebär.