Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Och där lyckades vi pricka in triangelolikheten... Nåja ungefär. Tillägget blir någonstans mellan det som skulle bli medellutningen, dvs hypotenusan och summan av längden och höjden. Men att 45 gradersbackar är korta inser man om man betänker att man skul

Det låter för mig givet att du varit ute på Högbos terrängspår .15 km låter vad jag minns troligt med faktisk längd på 13,75 km .Att 7,5 km ska vara 6,3 köper jag dock aldrig. Jag brukar bedöma den till 7,1-7,2 km .Den slingan är ju synnerligen kuperad me

Jag kan nog med viss erfarenhet påstå att det här med utebliven kompensation för höjdmätning inte orsakar avvikelser i storleksordningen 5-10% på LÖPT sträcka. Då krävs andra förklaringar.

Sveriges brantaste utförsåkningspist finns sedan några år i Funäs

För länge sen vid en cykeldiskussion gjorde jag denna lilla snutt om nån är intresserad: http://redsports.se/lutning.asp

Finns det några kartor man kan utläsa lutningen ur? Jag har tittat på Eniro, Hitta.se, Google maps och Lantmäteriet, men inte hittat något uppenbart sätt.

Christer, jag fick tänka till. 22,5 och 22.5 ger helt olika resultat. =)

Alla backar i TdF har % utsatt på kartorna.

Ja Daniel det ska vara decimalPUNKT - jag skrev det på fem minuter för att folk skulle kunna se hur mycket extra det blev med backe - det är inte en studie i felhantering av indata!

Haha, Christer, ta det inte så =)

Truls säger: Jag springer ibland i Ursvik och på 2,5km banan och där finns en kort backe som har ungefär en 45 graders lutning.
(betyder det "förflyttning 45 grader uppför hela backen" i den här diskussionen...kanske?)

Christers kalkylator säger: 45 gra