Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 13:51Jag undrar om backen Truls menar är den vid hästhagarna, där tvåånhalvan korsar femman, där man viker höger om man springer xtremen, vid cirka 700 meter kvar av femman?
Den ÄR onekligen väldigt brant!
St Pers backe på xtremen är också brant.
Skulle vara k
Jag undrar om backen Truls menar är den vid hästhagarna, där tvåånhalvan korsar femman, där man viker höger om man springer xtremen, vid cirka 700 meter kvar av femman?
Den ÄR onekligen väldigt brant!
St Pers backe på xtremen är också brant.
Skulle vara k
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 13:52LM: fråga ALA på puls (H)
LM: fråga ALA på puls (H)
Quote from Elias Engqvist on 21 July 2009, 14:00Om du tänker dig en uppförsbacke som en kil med spetsen riktad mot dig så kallar vi längden på kilen (undersidan) för L och höjden (den bortre kortsidan) för H
Då säger man att backen har 100*H/L % lutning. Om Höjden H = längden L så blir procenten 100
Om du tänker dig en uppförsbacke som en kil med spetsen riktad mot dig så kallar vi längden på kilen (undersidan) för L och höjden (den bortre kortsidan) för H
Då säger man att backen har 100*H/L % lutning. Om Höjden H = längden L så blir procenten 100
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 14:06(H:) ja! Jag har ju faktiskt fått ett MVG i matte C... (för 100 år sedan)
BILD:http://www.cykeltips.se/bilder/lutning.png
tydligare bild på: http://www.cykeltips.se/bilder/lutning.png
(H:) ja! Jag har ju faktiskt fått ett MVG i matte C... (för 100 år sedan)
BILD:http://www.cykeltips.se/bilder/lutning.png
tydligare bild på: http://www.cykeltips.se/bilder/lutning.png
Quote from Elias Engqvist on 21 July 2009, 14:07Se där du kunde ju alldeles själv 🙂 Ritade du det där nu? Jag funderade på att rita men det kändes jobbigt - har just varit ute o sprungit 🙂
Se där du kunde ju alldeles själv 🙂 Ritade du det där nu? Jag funderade på att rita men det kändes jobbigt - har just varit ute o sprungit 🙂
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 14:07Man kanske också kan säga att man tar sig lika långt upp som fram. Man gör x höjdmeter på lika många meter distans. Dvs 100%
(Ni är för snabba! Jag skulle legat efter Christer 14.00)
Man kanske också kan säga att man tar sig lika långt upp som fram. Man gör x höjdmeter på lika många meter distans. Dvs 100%
(Ni är för snabba! Jag skulle legat efter Christer 14.00)
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 14:10Jag ritade inte själv eftersom en konstnärssjäl på cykeltips.se hade gjort det åt mig. Funderar dock på att skissa lite olika backlutningar så jag vet vilken kulle jag ska välja för mitt backpass på torsdag. Bockar (backar) och tackar för upplivningen av
Jag ritade inte själv eftersom en konstnärssjäl på cykeltips.se hade gjort det åt mig. Funderar dock på att skissa lite olika backlutningar så jag vet vilken kulle jag ska välja för mitt backpass på torsdag. Bockar (backar) och tackar för upplivningen av
Quote from Elias Engqvist on 21 July 2009, 14:11Mikael: Fast jag ville få fram att det var de röda strecken på Fridas bild som jämförs. "fram" kan misstolkas!
Mikael: Fast jag ville få fram att det var de röda strecken på Fridas bild som jämförs. "fram" kan misstolkas!
Quote from ellen olsson on 21 July 2009, 14:12> Man kanske också kan säga att man tar sig lika långt upp som fram. Man gör x höjdmeter på lika många meter distans. Dvs 100%
Nope, distansen blir längre. Du springer/cyklar/whatever längs hypotenusan.
> Man kanske också kan säga att man tar sig lika långt upp som fram. Man gör x höjdmeter på lika många meter distans. Dvs 100%
Nope, distansen blir längre. Du springer/cyklar/whatever längs hypotenusan.
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 14:15...dvs. 100,72m på "sträckan" 100m om lutningen är 6.84 grader (12%)... Eller hur?
(betyder det "0,72 höjdmeter" när man tagit sig uppför backen på bilden ovan? eller förvirrar jag bara in ytterligare ett begrepp då?)
...dvs. 100,72m på "sträckan" 100m om lutningen är 6.84 grader (12%)... Eller hur?
(betyder det "0,72 höjdmeter" när man tagit sig uppför backen på bilden ovan? eller förvirrar jag bara in ytterligare ett begrepp då?)