Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 14:16Du har rätt Fredrik. Men 100% syftar på att man gör lika många höjdmeter som distansmeter (på en plan projektion).
Illustrationen visar ju att man tar sig uppåt 12 meter samtidigt som man tar sig framåt ("på karta" ) 100 meter. Dvs 12%
Du har rätt Fredrik. Men 100% syftar på att man gör lika många höjdmeter som distansmeter (på en plan projektion).
Illustrationen visar ju att man tar sig uppåt 12 meter samtidigt som man tar sig framåt ("på karta" ) 100 meter. Dvs 12%
Quote from Funbeat user on 21 July 2009, 14:17Det är nu, efter 35 år, man förstår att det var himla bra att man i skolan lärde sig vad "hypotenusa", "grader" och "procent" är!
Det är nu, efter 35 år, man förstår att det var himla bra att man i skolan lärde sig vad "hypotenusa", "grader" och "procent" är!
Quote from Funbeat user on 22 July 2009, 20:46Frida; "betyder det "0,75 höjdmeter" när man tagit sig uppför backen på bilden ovan?"
Nej väl? 12 höjdmeter är det väl, annars har jag missuppfattat vad höjdmeter är...
Frida; "betyder det "0,75 höjdmeter" när man tagit sig uppför backen på bilden ovan?"
Nej väl? 12 höjdmeter är det väl, annars har jag missuppfattat vad höjdmeter är...
Quote from Funbeat user on 22 July 2009, 20:5912 låter logiskt! jag blev bara lite snurrig igår...
12 låter logiskt! jag blev bara lite snurrig igår...
Quote from Linda Jansson on 23 July 2009, 21:43När jag var och vandrade i fjällen för några år sedan mätte GPS:en minst 10% längre än vad vi kunde mäta ut på kartan, jag trodde det var för att det går upp och ned hela tiden? Vi mätte på sträckor runt 2 mil.
När jag var och vandrade i fjällen för några år sedan mätte GPS:en minst 10% längre än vad vi kunde mäta ut på kartan, jag trodde det var för att det går upp och ned hela tiden? Vi mätte på sträckor runt 2 mil.
Quote from Elias Engqvist on 23 July 2009, 22:36Jag tror det berodde på att ni inte gick så rakt som ni trodde!
Jag tror det berodde på att ni inte gick så rakt som ni trodde!
Quote from Marlena Grzywnowicz on 24 July 2009, 09:35Garmins gps:er registrerar ju diverse höjdskillnader, då vet den nog om att det är uppför?
Jag hade samma problem i början, med de utmärkta terrängbanorna i skogen. Men jag kom underfund med efter ett tag att dessa troligen mättes ut för många år sedan oc
Garmins gps:er registrerar ju diverse höjdskillnader, då vet den nog om att det är uppför?
Jag hade samma problem i början, med de utmärkta terrängbanorna i skogen. Men jag kom underfund med efter ett tag att dessa troligen mättes ut för många år sedan oc
Quote from Funbeat user on 24 July 2009, 09:40Forerunners räknar INTE med höjden. Har aldrig gjort. Kommer inte att göra förrän GPS/GALILEO ger kraftigt förbättrad noggrannhet. Punkt. Källa: Garmins support.
Forerunners räknar INTE med höjden. Har aldrig gjort. Kommer inte att göra förrän GPS/GALILEO ger kraftigt förbättrad noggrannhet. Punkt. Källa: Garmins support.
Quote from Funbeat user on 24 July 2009, 20:31Fast Forerunner 310XT har iallafall höjdmätning på M ö h...
Fast Forerunner 310XT har iallafall höjdmätning på M ö h...
Quote from Funbeat user on 24 July 2009, 21:07"Fast Forerunner 310XT har iallafall höjdmätning på M ö h... "
Vad vill du säga med det? Alla Forerunners kan visa höjden.
Men räknar inte med den.
"Fast Forerunner 310XT har iallafall höjdmätning på M ö h... "
Vad vill du säga med det? Alla Forerunners kan visa höjden.
Men räknar inte med den.