Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKompressionskläder.
You need to log in to create posts and topics.

Jag skulle vilja ha feedback från er som använder kompressionskläder på era löparpass. Bra/dåligt? Vilka fördelar finns det? Vilka är nackdelarna?

Jag är väldigt sugen på att prova på det. Jag är långdistanslöpare och springer nästan uteslutande på asfal

Jag har svårt att uttala mig om fördelarna (jag är nog inte tillräckligt snabb/springer tillräckligt länge för att jag ska se eventuella fördelar).

Men vad gäller nackdelar så: vad varsam med passformen. För mig funkar hittills bara 2XU. Andra kryper sak

Jag tränar inte mycket i kompressionskläder, mest för att jag inte har några. Det är dock rätt skönt att ha lite kompression i tights och det är lite gött att gå omkring hemma i kompressionsstrumpor efter ett långpass.

Och det är ungefär det enda relevan

Att mina kompressionsstrumpor hjälper mig med att fötter och vrister inte svullnar lika mycket som utan, det har jag flertal gånger bevisat för mig. Nu har jag en konstant lätt svullen högerfot så om det är lika för alla kan jag ju inte säga.
Men här prat

Placebo är också en effekt som inte ska underskattas. 😀

Viktor, om spridningen är så pass stor att den ena säger att det ger effekt och den andra säger att det inte ger någon effekt öht. Varför skulle en stor urvalsgrupp hjälpa till för att en idivid sk

Fast genom att öka storleken på urvalsgruppen minskas risken för att den blir snedvriden åt något håll, antingen avsiktligt eller oavsiktligt.

Vill man utreda huruvida kompressionskläder har mätbara effekter i prestation och väljer en väldigt liten urval

Huruvida man behöver en stor urvalsgrupp för att använda sig av statistiska verktyg var inte det jag syftade på att ifrågasätta. Det är inget man ens kan argumentera om - det är ett krav.

Formulerade mig slarvigt. Det jag ville belysa var problematiken

(t+)

Robert, är Du sugen på att testa t ex ett par 2XU så köp ett par. Man vill väl inte dö nyfiken? 🙂

Jag läste bara lite löst om kompressionstights innan jag köpte mig ett par. Den medicin jag har läst gav mig ändå lite input på att kompression hjälper de

Jag sällar mig till kategorin som säger "det är skönt", vilket inte är en oäven effekt. Jag kör med kompressionstights (ibland även basic kompressionsstrumpor från Nike, mest bara för att de är sköna på foten) och det gör att rumpan och låren inte skvalpa