Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKompressionskläder.
You need to log in to create posts and topics.

Tittade på VM i marathon och kunde inte se en enda med kompressionskläder. Jag tror att samtliga hade använt det om det finns någon extra procent att få ut ur samma prestation. Hur det påverkar återhämtningen vet jag inte.

Att kompressionskläder inte används på tävling betyder inte att de inte fungerar. Det kan vara pga andra anledningar som t.ex. att det är förbjudet, så är det i triathlon.

Sedan är det väll så att den forskning som finns är ganska samstämmig i att det in

Folk får använda vad dom vill, men det är bra att vara väldigt kritisk till saker som kostar 1000-lappar och saknar dokumenterad effekt.

Angående att det skulle vara förbjudet hittar jag inte att det skulle vara fallet i triathlon (http://www.ironman.com

Det är inte förbjudet i triathlon!

Men var det inte något snack om kompression och Triathlon? Typ calf-guards, eller nånting? Eller spelar mig mitt minne spratt?

Vad jag kan hitta enligt länken ovan är att du inte får använda kompressionskläder under simningen på tävlingar där du inte får använda våtdräkt, annars är det ok på de andra momenten.

Precis som Stefan skriver så är det inte förbjudet med kompressionskläder, varken i Ironmans eller ITU:s regler. Den enda formuleringen som kan påverka är:
"(v) When the use of wetsuits is forbidden, clothing covering any part of the
arms below the shoul

Ett litet förtydligande gällande mitt påstående om förbud inom triathlon.
De flesta triathleter som kör med kompressionskläder använder calfgards eller strumpor.
De får inte användas under simmomentet om temperaturen förbjuder våtdräkt eftersom kläder ned

Anledningen till att en inte får krypa under en triathlontävling är väl för att slippa sånt här: