Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningkondition försäsöng
You need to log in to create posts and topics.

Med 4*4 min menar du att jag springer i 1minut vilar 1 sammalagt 16 gånger då? eller hur menar du?

Mikael jag är anfallare och du tycker allstå att jag ska köra styrkan först och sen kondition?

Med 4*4 minuter brukar man mena att man springer 4 minuter i sträck, 4 repetitioner. Hur lång vilan är kan du ju laborera lite med.
Under försäsongen och uppehållet brukar vi köra 3 minuters intervaller, 70-20 och 15-15 (de två sistnämnda även på träning

Precis som Karin säger: spring 4 min vila en minut. Upprepa 4 gånger.

Jag kan tänka mig att även 30 sek rätt hårt och 30 sek lätt jogg
10-15 gånger skulle kunna ge bra klös för en anfallare.

Lite träningsmetodik skadar inte.

hur mycket ger ett vanligt ganska lätt jogging pass? eller vad är det bra för?

Det ger en vana att jogga, men inte mycket mer. Kan vara bra att blanda in som återhämtning, men då är det nog bättre att vila helt.

ska du springa längre så ska du ligga mellan 70-80% av maxpuls för att bäst träna aerobt, ligger du under 70% så tränar du fettförbränning och ämnesomsättning i större grad och det är förmodligen inte aktuellt om man spelar fotboll.

Intervallerna med bol

Som sagt, lite träningsmetodik skadar inte.

Jag skulle definitivt rekommendera att anpassa löpträningen till fotbollen. Dvs köra mycket start/stopp, riktningsförändringar etc. Allra helst med boll faktiskt. Har spelat och tränat fotboll och upplever att många fotbollslag i Sverige kastar bort tid p