Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKonditionsförlust vid träningsupp …
You need to log in to create posts and topics.

Något som håller upp konditionen tycker jag är vardagsmotion. Att gå/cykla till jobbet, ta enstaka promenader mm förlänger avsevärt längden på konditionen bibehållande tycker jag.
Rör man inte på sig alls skulle jag säga att efter 1 vecka märker man skil

Kommer du från en stenhård träningsperiod kan en veckas uppehåll från träning ge en rekyl uppåt. Men generellt sett tappar du en del. Det finns studier som visar att idrottare på hög nivå kan tappa upp mot 20 % av sin prestationsförmåga efter två veckors

Regelbunden träning ger ökad blodplasmavolym, vilket i sin tur leder till lägre HR för samma uteffekt. Denna extra volym jämfört med ditt "otränade jag" tappar man helt på ca en vecka. (Vissa hävdar att tappet går ännu fortare.)
Det låter lite bakvänt att

Oj. Det där om blodplasmavolym var intressant. Inte trodde jag att det gick så fort. Inte heller trodde jag mitokondrie-effektiviteten/densiteten påverkades så snabbt!

Iofs om tillväxten i dessa två variabler går lika fort som det klingar av så är det ka

Tråkig läsning så här års!

Hur snabbt går det då att återfå konditionen?
Kan man återfå kondisen på samma tid som man är frånvarande?
Dvs är 2 mån inaktivitet följt 2 mån träning == Status Quo?

Spann loss i tangentens riktning och hittade följande:
http://www.ajcn.org/content/87/1/142.full.pdf
"Oral administration of vitamin C decreases muscle mitochondrial
biogenesis and hampers training-induced adaptations in endurance
performance"

Har inte

Angående C-vtamin studien; det här har jag stött på tidigare också. Tror att det finns fler studier som visar på att C-vitamin kanske är kass när man bygger uthållighet.

Det var något nytt, måste läsa länken när jag får tid...

Fortsatt extreme-OffTopic:
Överdriven konsumtion av de populära antioxidanterna kan hämma vissa av de signaleringsvägar som ger oss ett (tillväxt)svar på träning.
För kortfattad populärvetenskaplig sammanfattning av en del av det hittills viktigaste inom

Jag har läst någonstans att man förlorar ca 25 % av VO2max om man är totalt inaktiv (=sängliggande) i 2 veckor. Sen tar det lika lång tid att bygga upp det man tappat igen som det tog första gången man byggde upp det.

Det kändes sådär lagom kul när jag l