Quote from Funbeat user on 25 December 2010, 20:533 veckor utan träning:
VO2max -8%
Heart stroke volume -10%
Submax heart rate +4%
Blood plasma volume -12%
Muscle capillary density -7%
Oxidative enzymes -29%
Blood lactate during exercise +88%
Lactate treshold -7%
Time to fatigue (minutes) -10%Enligt Fr
3 veckor utan träning:
VO2max -8%
Heart stroke volume -10%
Submax heart rate +4%
Blood plasma volume -12%
Muscle capillary density -7%
Oxidative enzymes -29%
Blood lactate during exercise +88%
Lactate treshold -7%
Time to fatigue (minutes) -10%
Enligt Fr
Quote from Funbeat user on 25 December 2010, 23:27Tack! Tja, det var ju något trevligare siffror iaf. Men det lär ju vara skillnad på total vila som i sängliggande och bara träningsvila, med normal vardagsaktivitet (promenera, transportcykla, arbeta). Det senare lär ju helt klart vara att föredra.
Som m
Tack! Tja, det var ju något trevligare siffror iaf. Men det lär ju vara skillnad på total vila som i sängliggande och bara träningsvila, med normal vardagsaktivitet (promenera, transportcykla, arbeta). Det senare lär ju helt klart vara att föredra.
Som m
Quote from Funbeat user on 26 December 2010, 06:00Dessutom verkar exemplet ovan vara baserat på EN individ! Det finns säkerligen stora individuella variationer.
Dessutom verkar exemplet ovan vara baserat på EN individ! Det finns säkerligen stora individuella variationer.
Quote from Funbeat user on 26 December 2010, 07:19En "elitcyklist" som är toppad inför VM förlorar mer än en motionär som ska köra V(ingel)R(undan).
En "elitcyklist" som är toppad inför VM förlorar mer än en motionär som ska köra V(ingel)R(undan).
Quote from Funbeat user on 26 December 2010, 11:19Det er nok en del her inne som begynner å bli rimelig nærvøse nå etter en ukes julefeiring?
+ Tanken på at det er flere besøk hos familier med fet ribbe på menyen.Ser for meg en del pannikk-trening etter Nytt år 🙂
Det er nok en del her inne som begynner å bli rimelig nærvøse nå etter en ukes julefeiring?
+ Tanken på at det er flere besøk hos familier med fet ribbe på menyen.
Ser for meg en del pannikk-trening etter Nytt år 🙂
Quote from Funbeat user on 26 December 2010, 12:27"Dessutom verkar exemplet ovan vara baserat på EN individ! Det finns säkerligen stora individuella variationer."
Ja, Bangsbos exempel är 1 individ, Friels flera men kommer inte ihåg hur många. Det som jag skrev är exempel och inga sanningar och du har he
"Dessutom verkar exemplet ovan vara baserat på EN individ! Det finns säkerligen stora individuella variationer."
Ja, Bangsbos exempel är 1 individ, Friels flera men kommer inte ihåg hur många. Det som jag skrev är exempel och inga sanningar och du har he
Quote from Funbeat user on 26 December 2010, 19:40Jag har läst en av Friels böcker, och jag fick intrycket av att det var väldigt mycket tyckande och gamla myter än hårda fakta baserat på ordentliga vetenskapliga studier. Rent flummigt på många ställen, faktiskt.
Jag har läst en av Friels böcker, och jag fick intrycket av att det var väldigt mycket tyckande och gamla myter än hårda fakta baserat på ordentliga vetenskapliga studier. Rent flummigt på många ställen, faktiskt.
Quote from Funbeat user on 26 December 2010, 19:57Friel har väl skrivit sina böcker mer "populärvetenskapligt" än vetenskapligt och förenklat stoffet lite. De är lättlästa och ger en hyfsad inblick i t.ex periodisering, formtoppning och även lite om kost (här är han tyvärr rätt såld på paleo dieten).
J
Friel har väl skrivit sina böcker mer "populärvetenskapligt" än vetenskapligt och förenklat stoffet lite. De är lättlästa och ger en hyfsad inblick i t.ex periodisering, formtoppning och även lite om kost (här är han tyvärr rätt såld på paleo dieten).
J
Quote from Funbeat user on 29 December 2010, 09:03Zandra m.fl.,
Det har pratats en del om Friel här ovanför, och jag tänkte passa på att tipsa om att herr Friel även har skrivit en hel del om hur man lämpligast återupptar träningen igen efter en längre tids frånvaro. Kan vara värt att kolla på så att man
Zandra m.fl.,
Det har pratats en del om Friel här ovanför, och jag tänkte passa på att tipsa om att herr Friel även har skrivit en hel del om hur man lämpligast återupptar träningen igen efter en längre tids frånvaro. Kan vara värt att kolla på så att man
Quote from Funbeat user on 30 December 2010, 09:01Marcus,
Det kommer jag tyvärr inte ihåg och dessutom har jag enbart läst cyklist-versionen av boken. Jag har dock för mig att det står i anslutning till beskrivningen av de olika perioderna ("base", "build" etc.).
Marcus,
Det kommer jag tyvärr inte ihåg och dessutom har jag enbart läst cyklist-versionen av boken. Jag har dock för mig att det står i anslutning till beskrivningen av de olika perioderna ("base", "build" etc.).