Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningkonstig fråga?
You need to log in to create posts and topics.

Jag funderar över om jag får mer motion än motionskamraten om vi går samma sträcka lika fort. Kompisen har mkt längre ben än jag, det känns som jag tar dubbelt så många steg som hon. Någon som vet?

Personligen tycker jag att det är bara orättvist med längre människor 😀

I second that!!

På loppen är det de små korta tjejerna man blir omsprungen av, inte de långa. Hög frekvens är bra!

Benens längd har ju ingen betydelse!! Bara för att man har långa ben så blir det ju inte lättare/springer fortare. Du måste ju ha konditionen till det.
Om din tes stämde så skulle bara långa personer vinna lopp, och det vet vi ju alla att så inte är fal

Jag har också funderat som Monika. Nu menar jag inte heller springa fortast, utan om en kort person (som jag) förbränner mer än promenadkompisen, när man tar många fler steg på samma sträcka?

Fler, men kortare! Nu är det nog iofs inte så enkelt, utan vad som utmärker en ekonomisk löpstil är nog ett mycket komplicerat biomekaniskt problem, som det forskas en del på. Bla har väl en dansk forskargrupp vissa teorier om hur kenianers utforming av u

Om man är lång, som jag, får man väl överföra kroppsvikten längre i luften vilket torde ta någon energi. Jag tycker det är en jätteintressant fråga. Kerstin

Enligt en undersökning jag läste för flera år sedan så spelar längden ingen roll om båda väger lika mycket.

Däremot så skulle lätta personer ha en fördel speciellt vid backiga banor.

Om det stämmer eller inte vet jag inte men det var något universitet

"Enligt en undersökning jag läste för flera år sedan så spelar längden ingen roll om båda väger lika mycket."

Det måste väl vara nåt fel på den meningen?

En person som är 1.50m lång och en som är 2.0m lång - båda väger 100kg.

Jag skulle gissa att perso