Quote from Funbeat user on 5 March 2010, 15:31Rent teoretiskt stämmer det i första ordningens approximation att två personer som väger identiskt lika och rör sig i samma hastighet gör av med samma energi, men i praktiken torde verkningsgraden skilja rätt mycket mellan olika kroppskonsitutioner. Typis
Rent teoretiskt stämmer det i första ordningens approximation att två personer som väger identiskt lika och rör sig i samma hastighet gör av med samma energi, men i praktiken torde verkningsgraden skilja rätt mycket mellan olika kroppskonsitutioner. Typis
Quote from Funbeat user on 5 March 2010, 15:39Däremot så skulle lätta personer ha en fördel speciellt vid backiga banor.
Helt rätt Krister S.
Studera prispallen på lopp nere i alperna eller annan backig terräng.
Inte nog med att de väger lite,
de är dessutom korta.Givevis finns även här undantag
Däremot så skulle lätta personer ha en fördel speciellt vid backiga banor.
Helt rätt Krister S.
Studera prispallen på lopp nere i alperna eller annan backig terräng.
Inte nog med att de väger lite,
de är dessutom korta.
Givevis finns även här undantag
Quote from Funbeat user on 5 March 2010, 16:30Jag tror inte de avsåg extremvärden. Snarare två vältränade löpare med längd på t.ex. 1,75 och 1,85 men med samma vikt.
Jag tror inte de avsåg extremvärden. Snarare två vältränade löpare med längd på t.ex. 1,75 och 1,85 men med samma vikt.
Quote from Funbeat user on 5 March 2010, 17:32Jag tänker mig att benens vikt kan avgöra ekonomin, benen ska ju accelereras framåt & bakåt hela tiden. Smala ben borde därför ha bättre löpekonomi än muskliga.
-Så nu har vi nåt att skylla på, alla vi som inte är så snabba!!! (Låt mig få leva i denna tr
Jag tänker mig att benens vikt kan avgöra ekonomin, benen ska ju accelereras framåt & bakåt hela tiden. Smala ben borde därför ha bättre löpekonomi än muskliga.
-Så nu har vi nåt att skylla på, alla vi som inte är så snabba!!! (Låt mig få leva i denna tr
Quote from Funbeat user on 6 March 2010, 10:12Att smala ben (runt vaden) är bättre gäller för medeldistans och långdistans. För kortare distanser blir man snabbare med mer muskler.
Vad gäller längden så verkar det naturligt att två personer med samma vikt har ungefär samma effektivitet, även om läng
Att smala ben (runt vaden) är bättre gäller för medeldistans och långdistans. För kortare distanser blir man snabbare med mer muskler.
Vad gäller längden så verkar det naturligt att två personer med samma vikt har ungefär samma effektivitet, även om läng
Quote from Funbeat user on 6 March 2010, 10:41Kul fråga att fundera kring tycker jag. Jag behöver ca 1000 steg för att avverka en km. Frugan behöver 1300 dvs 300 fler. Med isättningar å frånskjut i varje steg så måste det väl gå åt mera energi om vi kör i samma hastighet???? Säg att jag kutar med 130
Kul fråga att fundera kring tycker jag. Jag behöver ca 1000 steg för att avverka en km. Frugan behöver 1300 dvs 300 fler. Med isättningar å frånskjut i varje steg så måste det väl gå åt mera energi om vi kör i samma hastighet???? Säg att jag kutar med 130
Quote from Funbeat user on 6 March 2010, 11:45Energi är kraft gånger sträcka. Lite förenklat skulle man kunna säga att en person med ett kortare steg (givet samma vikt och samma kraft) fortfarande behöver lika mycket kraft för varje meter. Alltså lika mycket energi.
Det vara farligt att förenkla, me
Energi är kraft gånger sträcka. Lite förenklat skulle man kunna säga att en person med ett kortare steg (givet samma vikt och samma kraft) fortfarande behöver lika mycket kraft för varje meter. Alltså lika mycket energi.
Det vara farligt att förenkla, me
Quote from Funbeat user on 6 March 2010, 12:09På Forum är det livsfarligt att generalisera.
Jag chansar + brasklappen "Givetvis finns det undantag "Sprintdistanser: Väldigt muskulösa.
Medeldistans: Smalare och mindre muskulösa.
½ + Helmarathon: Smala och ej synligt muskulösa.
Ultra: En salig bla
På Forum är det livsfarligt att generalisera.
Jag chansar + brasklappen "Givetvis finns det undantag "
Sprintdistanser: Väldigt muskulösa.
Medeldistans: Smalare och mindre muskulösa.
½ + Helmarathon: Smala och ej synligt muskulösa.
Ultra: En salig bla
Quote from Funbeat user on 6 March 2010, 14:43Med alla dina ben så borde du vara väldigt energisnål. 😉
Plus den låga tyngdpunkten.
Med alla dina ben så borde du vara väldigt energisnål. 😉
Plus den låga tyngdpunkten.
Quote from Funbeat user on 6 March 2010, 15:27Anders: Ja, jag tror att det finns ett optimalt löpsteg, eller snarare, stegfrekvens. Benet har en förmåga att föra tillbaka energi från landningen till nästa frånskjut. Men detta beror på hur snabb studsen är.
Saken är enkel att testa: Gör ett högt jämf
Anders: Ja, jag tror att det finns ett optimalt löpsteg, eller snarare, stegfrekvens. Benet har en förmåga att föra tillbaka energi från landningen till nästa frånskjut. Men detta beror på hur snabb studsen är.
Saken är enkel att testa: Gör ett högt jämf