Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKorta simfenor- hur coolt som he …
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Ett tips till er alla som kämpar med crawl-teknik. Testa fenor! Jag gjorde det igår och allt föll på plats.

Jag fick världens (nåja) fart och fick ett helt annat vattenläge. Armtagen gick av sig själv, andningen fungerade!!

Magiskt! (H:)

(Det var

Och hur blev det när du simmade utan fenor igen?

Troligtvis som det såg ut innan de åkte på. Kanske lite mer trött i benen än i överkroppen än normalt.

Jag avslutade med fenorna, så det kan jag inte svara på.

Men det är klart att jag inte kommer att ligga på ytan och forsa fram UTAN fenor! Tekniskt sett så har jag en bit kvar.

Men nu har jag förstått hur det SKA kännas när man ligger rätt i vattnet.

Det finns små skillnader med hur det ska kännas men i det stora hela känns det lika. Skillnaden ligger i att man känner om kraften framåt kommer från armarna eller benen, likt fram eller bakhjulsdrift.

Kan tipsa om att paddlarna inte ska sitta hårt utan

Har samma känsla som du, när jag simmar med fenor så går det mycket lättare att få till andningen, antagligen pga att man med fenorna på kan slappna av mer i benen och det blir lättare att få ett bra vattenläge. Lite extra fart gör ju också att det blir

Äsch, ingenting

Nackdelen som finns är att man lätt tappar tryck i draget vilket är minst en lika viktig del av tekniken. Överskatta INTE simfenor, bättre att simma med dolme då.

Skulle vilja tipsa om att fokusera teknikträningen på överkroppen när man är nybörjare. Det är inte benen som skall vara motorn har jag för mig att någon har sagt. Därför kan det vara bra att använda simfötter så att man inte behöver sparka så frenetiskt

Jag tror du har rätt där Joakim, det är så jag tänker när jag använder fenorna också. Men det förutsätter ju att man använder fenorna för att slappna av mer i benen och för att få bättre flyt och vattenläge och inte för att få mera fart för då blir det ju