Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKorta simfenor- hur coolt som he …
You need to log in to create posts and topics.

Har ni kollat in Mr Smooth på http://www.swimsmooth.com ? Det är helt klart värt att ladda ner det lilla programmet och att läsa alla tips som står på sajten.

Håller helt med om att benen är motorn i simningen. Titta på sprint jmf med långdistans. Sextakt i bensparken i sprint, tvåtakt i långdistans. När de spurtar sista 50 m är det knappast armfrekvensen som ökar utan snarare plockar man på sextakt i bensparke

Jag trodde diskussionen handla om tekniken vart man på kroppen som man utgår ifrån med tekniken, inte hur mycket man ska använda arm/ben.

Amatörer? Vad lite mer specifikt menar du med det? Motionärer eller dom som inte tjänar pengar på sin sport?

Om du kollar på eliten så simmar dom 6-taktsben även när dom simmar 800/1500, förutom kanske något italienare, men varför att dom simmar med mind

Enligt mig är basen bålen då en bra rotation och en bra benspark kommer därifrån. Därför är det prio ett att få ordning på bålen för att kunna få en bra teknik. Sen hur mycket man ska använda benen är en helt annan diskussion.

Intressant diskussion detta. Enligt TI-metoden så är ju benen i första hand till för balans och inte att driva på med, drivet ska komma från armarna. Men benmusklerna är ju 3ggr starkare än armarna så det borde ligga något i att man ska driva på med benen

Petitess kanske men är det inte dumt att kalla benen för motor? Efterbrännare kanske. Visst ger det fart framåt men det kostar därefter. Annars hade man ju aldrig gått ned från sextakt till 2-takt.

Jag är ju bara amatör men om jag hade fått välja så had

O hur gör man för att få fart framåt om man har stela vrister o inte klarar att sträcka ut dem ordentligt?

Du sitter på dem när du kollar på tv.
Alltså ju mindre du tränar desto bättre vrister.

När vi ändå är lite OT så hittade jag den här:
http://www.feelforthewater.com/2010/12/ross-davenport-what-your-should-and.html

Det handlar om Ross Davenport delvis. Han har en bra benspark. Han kickar tydligen 1:16 på 100m. Det ger honom en bra skjuts f