Quote from Funbeat user on 8 December 2010, 23:38Jag upplevde att jag kom "rätt i vattnet" och att armtagen och andningen kom mer naturligt.
Ungefär som första gången man fattar hur man ska åka lössnö, man hittar känslan.
Nu vet jag vad jag ska sträva efter, även om det nog är några längder dit..
De
Jag upplevde att jag kom "rätt i vattnet" och att armtagen och andningen kom mer naturligt.
Ungefär som första gången man fattar hur man ska åka lössnö, man hittar känslan.
Nu vet jag vad jag ska sträva efter, även om det nog är några längder dit..
De
Quote from Funbeat user on 9 December 2010, 00:21Jag nådde stor framgång avseende vattenläge med hjälp av min fysios övningar. Vet inte om hon hade planerat det (hon får gärna svara själv här på detta) eller om det kom som en trevlig bieffekt av de stabiliserande flytövningar jag fick av henne. Där skul
Jag nådde stor framgång avseende vattenläge med hjälp av min fysios övningar. Vet inte om hon hade planerat det (hon får gärna svara själv här på detta) eller om det kom som en trevlig bieffekt av de stabiliserande flytövningar jag fick av henne. Där skul
Quote from Funbeat user on 9 December 2010, 08:17Förutsätter nog att man har en fysik med inneboende flytkraft?
Förutsätter nog att man har en fysik med inneboende flytkraft?
Quote from Funbeat user on 9 December 2010, 13:53Om man tycker att man draggar med benen är det bättre att köra med dolme än simfenor.
Om man tycker att man draggar med benen är det bättre att köra med dolme än simfenor.
Quote from Funbeat user on 9 December 2010, 15:43Dolme och fenor är två olika redsakp och används då för att färbättre olika områden av kroppen. "Om man "draggar" mycket med benen ska man använda dolme". Det är inte riktigt sant. Kanske temporärt bara för att man får en ökad flytkraft. Men när man simma
Dolme och fenor är två olika redsakp och används då för att färbättre olika områden av kroppen. "Om man "draggar" mycket med benen ska man använda dolme". Det är inte riktigt sant. Kanske temporärt bara för att man får en ökad flytkraft. Men när man simma
Quote from Funbeat user on 9 December 2010, 15:53Intressant Theo, jag har alltid haft bålen som bas i frisim. Jag känner faktiskt inte igen mig i att benen ska vara grunden när jag tänker. Kan det skilja från person till person.
Problemet är inte fenorna i sig utan att folk tar på sig dom och skiter i
Intressant Theo, jag har alltid haft bålen som bas i frisim. Jag känner faktiskt inte igen mig i att benen ska vara grunden när jag tänker. Kan det skilja från person till person.
Problemet är inte fenorna i sig utan att folk tar på sig dom och skiter i
Quote from Funbeat user on 9 December 2010, 16:15Nej, det handlar inte om person till person.
Det som spelar roll är vad det är för lopp man simmar mot.
Om det är långa open water-tävlingar kör man mer med hög frekvens på armarna och benen hjälper bara till att hålla balansen. Bara för att armarna är
Nej, det handlar inte om person till person.
Det som spelar roll är vad det är för lopp man simmar mot.
Om det är långa open water-tävlingar kör man mer med hög frekvens på armarna och benen hjälper bara till att hålla balansen. Bara för att armarna är
Quote from Funbeat user on 9 December 2010, 17:54Har man tendens till att tappa benen kan man ju även studera lite handisättning och hur man genomför draget.
Risken är ganska stor att man trycker nedåt mot vattnet istället för bakåt och då roterar kroppen.
Har man tendens till att tappa benen kan man ju även studera lite handisättning och hur man genomför draget.
Risken är ganska stor att man trycker nedåt mot vattnet istället för bakåt och då roterar kroppen.
Quote from Funbeat user on 9 December 2010, 20:32Anders: Nej. Till viss del spelar fysiken roll men det går även för trådsmala att flyta. Det är bara mer träning som behövs. Jag skulle vilja bevisa det för dig men det skulle innebära att jag skulle behöva gå ner typ 10-15 kg och det har jag vare sig tid
Anders: Nej. Till viss del spelar fysiken roll men det går även för trådsmala att flyta. Det är bara mer träning som behövs. Jag skulle vilja bevisa det för dig men det skulle innebära att jag skulle behöva gå ner typ 10-15 kg och det har jag vare sig tid
Quote from Håkan Öhling on 9 December 2010, 23:00Benens uppgift är inte att driva framåt utan att rotera kroppen (och hitta balansen!) så att glidet kommer rätt. Jag håller inte med om att det är någon skillnad mellan OW och bassäng (om vi inte pratar om 50/100m). Exempelvis simmade vår kanske bästa sim
Benens uppgift är inte att driva framåt utan att rotera kroppen (och hitta balansen!) så att glidet kommer rätt. Jag håller inte med om att det är någon skillnad mellan OW och bassäng (om vi inte pratar om 50/100m). Exempelvis simmade vår kanske bästa sim