Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKramp
You need to log in to create posts and topics.

12

Så fort jag ger mig ut och springer (eller så fort jag rör mig fortare än promenadtakt egentligen) får jag kramp i vaderna. Det gör så för*at ont så jag inte vet var jag ska ta vägen. Jag har försökt stretcha när det händer men det hjälper inte. Det enda

Dom gångerna jag har fått kramp är när jag inte har fått i mig tillräckligt med vatten. Oftast så händer det efter ca 14-15km. Springer du långt? Kommer det direkt? Dricker du ordentligt under samma dag som du ska springa?

/Daniel

Det kommer oftast redan när jag värmer upp, vilket jag gör genom en snabb promenad till spåret. Vågar inte påstå att jag springer särskilt långt. Har precis börjat löpträna och växlar mellan gång och löpning. Men som sagt, krampen kommer även om jag bara

Pröva att stretcha förebyggande, både med rakt ben (ytliga vadmuskeln och med böjt ben djupa vadmuskeln.

Lägg ett par minuter i samband med uppvärmning på det. Samma sak efter passet. När man väl fått kramp är det svårt att bli av med den snabbt.

Äter du bra? Tillräckligt med vitaminer, salter och mineraler?

Jag har också haft problem med kramp i vaderna dom senaste åren så fort jag försökt springa. I våras fick jag tips av en orienteringskompis som sa att jag hade fått "Gubbvader". Ett fenomen som kan drabba en när man blir äldre. Han hade själv drabbats av

Hmmm.... Kan nog ärligt säga att jag kan bli mycket bättre på att stretcha. Ska försöka med det så får jag se om det hjälper.
Vad gäller vitaminer och sådant har jag faktiskt ingen aning om jag får i mig det jag behöver. Äter ganska bra mat så det borde i

Det där problemet får jag när jag går upp för en riktigt brant backe, vilket jag gör varje gång jag går upp och ska promenera i elljusspåret här i närheten.
Försöker dricka ordentligt med vatten och vet inte om det gjort någon skillnad de dagar jag druck

Sara: Prova att ta extra magnesium, det hjälper mot kramp. Och drick ordentligt!

Grape tonic elller ngt annat med kinin i kan också hjälpa. Huskur för gravida med kramp iaf; inte ovanligt att man _vaknar_ med kramp i benen eller får det när man ligger och ska somna då.

12