Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur mycket kroppsfett bör man minst ha för att det inte ska påverka träningsprestationen negativt?

För min del får jag successivt bättre träningsresultat, men minskar tyvärr också successivt i vikt. Är redan liten och behöver inte bli mindre. Äter ofta,

Det är nog svårt att säga en exakt gräns. När resultaten börjar påverkas vet jag inte. Men det är inte bra att understiga en fettprocent där du rubbar den hormonella balansen (då t.ex. menstruationen upphör) eftersom det ökar risken för stressfrakturer oc

Du skulle väl kunna hålla dig kring 12% kroppsfett.

Per: 12% på en kvinna kan jag faktiskt utlova ligger inom den skadliga gränsen. 🙂

Visserligen från Wikipedia, men ändå en liten hum;

För kvinnor gäller följande intervall:
14–16 % svältgräns
16–22 % mycket mager
22–34 % normalt
34 %– ganska överviktig, eller mer än ganska överviktig

För män gäller följande intervall:
2–4 % svältgräns

Vilken bra fråga som nyligen uppmärksammats även i längdåkningen.

Det är ett stort problem att de flesta förbättrar sina resultat i löpning och skidåkning en bra bit ned i det skadliga området. Men bara till en viss gräns. Det blir nästan omöjligt att by

Vad jag förstått, ligger en del elitlöpare på sina lägsta nivåer bara under en kortare period, och resten av året har de en mer hälsosam kroppsvikt.

Jag är normal!! 😉

En sak ni som tränar ska vara medvetna om, är att många av de där vågarna som mäter impedansen i kroppen och räknar fram en siffra
på kroppsfett förutsätter att man inte har muskler. Vår våg hemma (en rätt dyr Tanita) hävdar att jag l

Krasst är det ju så att det i löpning är lättare att springa när man väger mindre. Men till slut börjar hälsan ta stryk. De rekommenderade värden som nämnts ovan ska man nog sikta på att hålla för att må bra.

En impedansvåg bör nog åtminstone ha handtag för korsmätning för att ge en hygglig uppskattning.