Quote from Guest on 27 January 2011, 10:44Hur mycket kroppsfett bör man minst ha för att det inte ska påverka träningsprestationen negativt?
För min del får jag successivt bättre träningsresultat, men minskar tyvärr också successivt i vikt. Är redan liten och behöver inte bli mindre. Äter ofta,
Hur mycket kroppsfett bör man minst ha för att det inte ska påverka träningsprestationen negativt?
För min del får jag successivt bättre träningsresultat, men minskar tyvärr också successivt i vikt. Är redan liten och behöver inte bli mindre. Äter ofta,
Quote from Susan Hartley on 27 January 2011, 10:54Det är nog svårt att säga en exakt gräns. När resultaten börjar påverkas vet jag inte. Men det är inte bra att understiga en fettprocent där du rubbar den hormonella balansen (då t.ex. menstruationen upphör) eftersom det ökar risken för stressfrakturer oc
Det är nog svårt att säga en exakt gräns. När resultaten börjar påverkas vet jag inte. Men det är inte bra att understiga en fettprocent där du rubbar den hormonella balansen (då t.ex. menstruationen upphör) eftersom det ökar risken för stressfrakturer oc
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 10:55Du skulle väl kunna hålla dig kring 12% kroppsfett.
Du skulle väl kunna hålla dig kring 12% kroppsfett.
Quote from Susan Hartley on 27 January 2011, 11:08Per: 12% på en kvinna kan jag faktiskt utlova ligger inom den skadliga gränsen. 🙂
Per: 12% på en kvinna kan jag faktiskt utlova ligger inom den skadliga gränsen. 🙂
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 11:09Visserligen från Wikipedia, men ändå en liten hum;
För kvinnor gäller följande intervall:
14–16 % svältgräns
16–22 % mycket mager
22–34 % normalt
34 %– ganska överviktig, eller mer än ganska överviktigFör män gäller följande intervall:
2–4 % svältgräns
Visserligen från Wikipedia, men ändå en liten hum;
För kvinnor gäller följande intervall:
14–16 % svältgräns
16–22 % mycket mager
22–34 % normalt
34 %– ganska överviktig, eller mer än ganska överviktig
För män gäller följande intervall:
2–4 % svältgräns
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 11:13Vilken bra fråga som nyligen uppmärksammats även i längdåkningen.
Det är ett stort problem att de flesta förbättrar sina resultat i löpning och skidåkning en bra bit ned i det skadliga området. Men bara till en viss gräns. Det blir nästan omöjligt att by
Vilken bra fråga som nyligen uppmärksammats även i längdåkningen.
Det är ett stort problem att de flesta förbättrar sina resultat i löpning och skidåkning en bra bit ned i det skadliga området. Men bara till en viss gräns. Det blir nästan omöjligt att by
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 11:29Vad jag förstått, ligger en del elitlöpare på sina lägsta nivåer bara under en kortare period, och resten av året har de en mer hälsosam kroppsvikt.
Vad jag förstått, ligger en del elitlöpare på sina lägsta nivåer bara under en kortare period, och resten av året har de en mer hälsosam kroppsvikt.
Quote from Lars Mörrby on 27 January 2011, 12:08Jag är normal!! 😉
En sak ni som tränar ska vara medvetna om, är att många av de där vågarna som mäter impedansen i kroppen och räknar fram en siffra
på kroppsfett förutsätter att man inte har muskler. Vår våg hemma (en rätt dyr Tanita) hävdar att jag l
Jag är normal!! 😉
En sak ni som tränar ska vara medvetna om, är att många av de där vågarna som mäter impedansen i kroppen och räknar fram en siffra
på kroppsfett förutsätter att man inte har muskler. Vår våg hemma (en rätt dyr Tanita) hävdar att jag l
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 12:18Krasst är det ju så att det i löpning är lättare att springa när man väger mindre. Men till slut börjar hälsan ta stryk. De rekommenderade värden som nämnts ovan ska man nog sikta på att hålla för att må bra.
Krasst är det ju så att det i löpning är lättare att springa när man väger mindre. Men till slut börjar hälsan ta stryk. De rekommenderade värden som nämnts ovan ska man nog sikta på att hålla för att må bra.
Quote from Funbeat user on 27 January 2011, 12:20En impedansvåg bör nog åtminstone ha handtag för korsmätning för att ge en hygglig uppskattning.
En impedansvåg bör nog åtminstone ha handtag för korsmätning för att ge en hygglig uppskattning.