Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"För män gäller följande intervall:
2–4 % svältgräns
4–8 % mycket mager
12–16 % normalt
24 %– kritisk fetma"

Hur är det för de män som ligger på 8,1-11,9 % eller 16,1-23,9%, är de mycket normala respektive kritiskt normala? 😉

Tack för att du rättar mig Johanna! 12 % kanske är skadligt. Jag har eventuellt blivit yrkesskadad. Eftersom jag bland annat jobbar med tvångsvård av ätstörningar och självsvält har jag fått en annan måttstock.

Det är klart att det är lättare att springa om man har mindre vikt att flytta - antingen det är fett eller muskler på överkroppen.

Men man kan ju fråga sig varför man tränar. Tränar man för att vinna tävlingar eller tränar man för att må bra?

Själv trän

Börje, du glömde alternativet "träna för att bli snabbare på tävlingar". Vilket är vad jag siktar på. (H)

En släkting som elitsatsade inom ishockey hade 4% kroppsfett och blev beordrad av klubbens läkare att gå upp över 8%. Där gick ungefär gränsen för vad som var skadligt.

Jenny:
8,1-11,9 % - något mager
16,1-23,9% - vanlig medelålders gubbe

8,1-11,9 % - normalt mager
16,1-23,9% - normal fetma?

Magnus,

jag antar att du menar "vill bli snabbare på tävling utan att riskera min hälsa", eftersom det väl bara är om man kan vinna stora tävlingar och stora pengar som man kan rättfärdiga att riskera sin hälsa för att bli bättre.

För alla som inte är e

Börje, som du ställde frågan glömde du den stora andelen som tränar för att bli bättre, och varken för att vinna eller för att må bra.

Man ska ha ett fettlager som räcker som enda energikälla under ett par veckor utifall att man skulle bli allvarligt sjuk.

Lr så får man acceptera att kroppen istället bryter ner muskler (och sen hjärnan) om/då det händer.

Att deffa ner sig precis lagom