Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKvalitetspass
You need to log in to create posts and topics.

Vad är ett kvalitetspass?
Har fått en förklaring som verkar verkligt personlig. Sen har jag läst definitioner som mer eller mindre omfattar allt från ta tre steg till kakan och svimma pga vätske/näringsbrist.

Oftast används det väl som att snabbdistans, intervaller, mm är kvalitet i motsats till ett långt lugnt långpass där kvantiteten står i fokus. Så brukar jag tolka folk iaf.

Ett lugnt kort pass blir då varken eller.

Enligt vad jag lärt mig så handlar det om "kvalitet" till skillnad mot "mängd". Dvs kvalitet är de passtyper som Anders nämner (intervaller och liknande), medan distanspass av olika slag är mängd.

Termen är något missvisande eftersom även mängdträning bö

Blir förundrad då jag tycker att distans även är en del i kvaliteten? Fast egentligen kanske det är tid som är kvalitet?

Eller är det intensitet som bestämmer kvalitet?

Det är det jag menar med att det är missvisande. Distans räknas till mängd, mängd då till skillnad mot kvalitet. Vet dock inte hur viktiga de här begreppen är egentligen, oftast talar man ju specifikt om vilken typ av pass. (mängd/kvalitet är ju en mycket

Begreppen är ju såklart viktigt!
Om jag kutar allt jag kan runt kvarteret på 1,5 km. Är det kvalitetspass?

Som det används kan 1.5 km maxlöpning falla under kvalitet. Generellt menas hårda pass i motsats till långa pass. Tycker inte heller att den här definitionen är helt klockren.

Har du erfarenhet av vilka pass som gör dig riktigt trött och seg efteråt? Prova att halvera längden på de passen. Själv kan jag springa 5 km men blir som död efteråt. Därför kör jag 2,5 km istället i samma tempo och känner mig både piggare och gladare ef

?
Är det ett distanspass som du pratar om?