Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 09:29Mikael, dricker du extra mycket vätska när det är så kallt? Kroppen borde ju göra av med kopiösa mängder vätska när det är så kallt och luften är torr
Mikael, dricker du extra mycket vätska när det är så kallt? Kroppen borde ju göra av med kopiösa mängder vätska när det är så kallt och luften är torr
Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 10:03Det där måste man kunna räkna på! Kul.
Om vi tänker oss träning i 60 minuter och en andningsflöde på säg 200 l/min så behöver lungorna hantera 12000 l luft eller 12 kubikmeter luft.
Ser man på http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:M%C3%A4ttnads%C3%A5nghalt.p
Det där måste man kunna räkna på! Kul.
Om vi tänker oss träning i 60 minuter och en andningsflöde på säg 200 l/min så behöver lungorna hantera 12000 l luft eller 12 kubikmeter luft.
Ser man på http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:M%C3%A4ttnads%C3%A5nghalt.p
Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 10:05Hehe, jag sprang 16km på nyårsafton förra året, -18 grader. Hade ställt en flaska vatten vid början av spåret.. men när jag kom tillbaka en dryg timme senare var den frusen. Så nej, jag dricker inte extra när det är kallt 🙂
Hehe, jag sprang 16km på nyårsafton förra året, -18 grader. Hade ställt en flaska vatten vid början av spåret.. men när jag kom tillbaka en dryg timme senare var den frusen. Så nej, jag dricker inte extra när det är kallt 🙂
Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 10:19Sixten Jernberg påpekade vid något tillfälle att man behöver mer vätska ju kallare det är så det brukar jag tänka på. Vätskebälte funkar bra om man rör på sig hela tiden eftersom vatten i rörelse inte fryser.
Sixten Jernberg påpekade vid något tillfälle att man behöver mer vätska ju kallare det är så det brukar jag tänka på. Vätskebälte funkar bra om man rör på sig hela tiden eftersom vatten i rörelse inte fryser.
Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 10:25Jo, men mer än vad? Om jag normalt springer 25km utan vätska så går 16 km bra även när det är svinkallt.
Jo, men mer än vad? Om jag normalt springer 25km utan vätska så går 16 km bra även när det är svinkallt.
Quote from ellen olsson on 15 October 2010, 10:50Oscar: Det är inte samma mekanismer involverade så det går inte att jämföra rakt av.. När det är kallt så behöver inandningsluften "fuktas". Det är inte fallet på sommaren.
Oscar: Det är inte samma mekanismer involverade så det går inte att jämföra rakt av.. När det är kallt så behöver inandningsluften "fuktas". Det är inte fallet på sommaren.
Quote from Funbeat user on 15 October 2010, 11:02Sant, men på sommaren behövs ju vätskan för att kyla av kroppen genom svettning. I minusgrader är behovet av den processen betydligt mindre. jag har sprungit hyfsat långa distanser i både -18 och +35 och upplever att det i det senare fallet det går åt mes
Sant, men på sommaren behövs ju vätskan för att kyla av kroppen genom svettning. I minusgrader är behovet av den processen betydligt mindre. jag har sprungit hyfsat långa distanser i både -18 och +35 och upplever att det i det senare fallet det går åt mes
Quote from Funbeat user on 17 October 2010, 17:20Jag brukar framför allt försöka dra ner på tempot när det är kyligt ute, hade mycket problem med halsen förr och undvek att springa när det var kallt men nu har jag blivit äldre och visare... 😉
I vintras undvek jag helt intervaller och snabbdistans och
Jag brukar framför allt försöka dra ner på tempot när det är kyligt ute, hade mycket problem med halsen förr och undvek att springa när det var kallt men nu har jag blivit äldre och visare... 😉
I vintras undvek jag helt intervaller och snabbdistans och
Quote from Funbeat user on 17 October 2010, 18:29Skönt att höra att det faktiskt går att springa när det är så pass kallt som -24!:) Här uppe kommer jag mötas av riktigt kalla månader och jag vill helst inte stryka löpningen då.. fler som trotsat kylan? tips?
Skönt att höra att det faktiskt går att springa när det är så pass kallt som -24!:) Här uppe kommer jag mötas av riktigt kalla månader och jag vill helst inte stryka löpningen då.. fler som trotsat kylan? tips?
Quote from Funbeat user on 17 October 2010, 18:34upplevde samma sak förra året.
jag fortsatte att träna lika hårt som vanligt och efter ett tag vande sig mina luftrör. då slutade det göra ont i halsen 🙂
upplevde samma sak förra året.
jag fortsatte att träna lika hårt som vanligt och efter ett tag vande sig mina luftrör. då slutade det göra ont i halsen 🙂