Quote from Guest on 17 June 2009, 19:46Jag är blodgivare och vegan samt börjat löpträna förra hösten. När jag lämnade blod i slutet av förra året låg mitt HB-värde på 148, i mars i år på 123 och igår på 115. Nästa tisdag ska jag till läkaren och ta ytterligare blodprover för att se vad det är
Jag är blodgivare och vegan samt börjat löpträna förra hösten. När jag lämnade blod i slutet av förra året låg mitt HB-värde på 148, i mars i år på 123 och igår på 115. Nästa tisdag ska jag till läkaren och ta ytterligare blodprover för att se vad det är
Quote from Funbeat user on 17 June 2009, 19:56Jag har alltid haft lågt Hb-värde (kring 120). Har inte tidigare haft problem med det. Började träna "på allvar" hösten 2007 och har ökat träningsmängden (speciellt löpningen) gradvis fram till våren 2009. Var uppe i 60-70 km/vecka + en del gympass på det
Jag har alltid haft lågt Hb-värde (kring 120). Har inte tidigare haft problem med det. Började träna "på allvar" hösten 2007 och har ökat träningsmängden (speciellt löpningen) gradvis fram till våren 2009. Var uppe i 60-70 km/vecka + en del gympass på det
Quote from Funbeat user on 17 June 2009, 20:23Jag har också tappat hb sedan jag började springa förra våren. Låg tidigare runt 155, vid dagens tappning var värdet 134. Pratade lite med personalen om detta. Löpning är enligt syster Karolina erkänt dåligt för blodvärdet (men det har ju andra fördelar).
Jag har också tappat hb sedan jag började springa förra våren. Låg tidigare runt 155, vid dagens tappning var värdet 134. Pratade lite med personalen om detta. Löpning är enligt syster Karolina erkänt dåligt för blodvärdet (men det har ju andra fördelar).
Quote from Funbeat user on 17 June 2009, 20:37Blodpudding och Mjälloms blodbröd är rika på järn.
Blodpudding och Mjälloms blodbröd är rika på järn.
Quote from Therese Linner on 17 June 2009, 20:39Patrik är ju dock vegan så blodpudding, vilket jag själv försöker äta allt oftare, är inget alternativ.
Patrik är ju dock vegan så blodpudding, vilket jag själv försöker äta allt oftare, är inget alternativ.
Quote from ellen olsson on 17 June 2009, 20:45Då är det Karl-Alfredkost kompletterat med t.ex. broccoli som gäller.
Då är det Karl-Alfredkost kompletterat med t.ex. broccoli som gäller.
Quote from Linnea Persson on 17 June 2009, 20:46Mitt hb-värde rasade också när jag dels ökade mängden löpning men även stressade alldeles för mycket på jobbet, tydligen två faktorer som inte var så bra för hb-värdet. Efter att ha ätit järntabletter i ett halvår utan nån som helst inverkan på hb-värdet
Mitt hb-värde rasade också när jag dels ökade mängden löpning men även stressade alldeles för mycket på jobbet, tydligen två faktorer som inte var så bra för hb-värdet. Efter att ha ätit järntabletter i ett halvår utan nån som helst inverkan på hb-värdet
Quote from Funbeat user on 17 June 2009, 20:59Ev en "idiot" fråga och stämpla mig gärna..
.Men vad menas med HB?
Hur påverkar det kroppen..?
Lågt?
Högt?(L)
Ev en "idiot" fråga och stämpla mig gärna..
.Men vad menas med HB?
Hur påverkar det kroppen..?
Lågt?
Högt?
(L)
Quote from Funbeat user on 17 June 2009, 21:03Hanna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hb
Quote from Funbeat user on 17 June 2009, 21:18Hej Patrik,
här kommer några ord från en annan löpande vego som sänkt Hb ungefär enligt samma väden som du (Patrik) och dessutom har helt uttömda järndepåer (S-ferritin) Så här skrev min coach till mig (coachen är själv vegan, triathlet på hög nivå, och
Hej Patrik,
här kommer några ord från en annan löpande vego som sänkt Hb ungefär enligt samma väden som du (Patrik) och dessutom har helt uttömda järndepåer (S-ferritin) Så här skrev min coach till mig (coachen är själv vegan, triathlet på hög nivå, och