Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLågt HB-värde
You need to log in to create posts and topics.

Jag har normalt 160-167 i HB och jag äter lever o inälvsmat.
Ni som har lågt HB i tråden är veganer.

Man kan ha fött barn nyss också, eller skurit sig på något stort och vasst. Förlorar man två liter blod är man beredd att slå ihjäl grisen själv för leverpastej - om man bara orkade.

Lingling, verkligen!

Intressant att läsa Fridas inlägg. Trodde det var lugnt att jag hade lite lågt S-ferritin, eftersom du Frida förklarat i nån tråd på Puls.se att S-ferritinet inte påverkar prestationen så länge som hb är okej. Jag hade fått info från annat håll att låga j

Jag fick förklarat så på den blodcentral jag lämnar blod på att då man är väldigt aktiv så lagras en stor del av järnet muskulärt samt att man under hård träning förstör en del av de röda blodkropparna. Men att tappa 30-40 i hb värde beror nog inte på någ

Frida: Tack, det var intressant läsning! Får se hur mitt järnvärde ligger på tisdag.

Zandra: Oj, det var tråkig läsning, då har mitt relativa lilla tillskott av spenat och broccoli inte gjort mycket effekt. Men, som du också skriver, äter jag rätt mycket

David: Vilka inälvor förutom lever äter du?
Jag äter kycklinglever ibland för att jag tycker det är gott, men ingen annan inälvsmat.
Har försökt äta kalvlever men tyckte inte om smaken, smakade för starkt av det där som påminner om viltsmak och antagligen

Lever, njurar o hjärta är förträfflig och otroligt billig mat.
Stark smak och tillagad i järngryta så blir det även mycket spårämne o mineraler.

Lever skivad, panerad i mjöl med salt o vitpeppar och brynt innan de puttrar i mjölk, soya och redning med gr

Fast hjärta är ju på sätt och vis inte mkt till inälvor; det är en muskel, som som sagt går att fixa bra grytor på.

Tack David, ska kanske testa hjärta då. Njurar tror jag jag skippar, har kännt lukten en gång när en fd pojkvän till mig, hans pappa lagade det. Det luktade inte gott.

Jag brukar steka kycklinglever i smör, hälla på grädde och peppar och lite salt och so