Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLågt HB-värde
You need to log in to create posts and topics.

Ja, det fungerade att äta och ingen egenhändig magsjuka.
Tänk vad många festliga maträtter det finns.

Hjärta brukade (brukar) säljas billigt för att användas till hemgjord hundmat, men är inte konstigare än t ex högrev (som få köper heller nuförtiden) eller innanlår, fast det sitter inne i kroppen på djuret.
Min biologilärare brukade ta hem resterna efter

Patrik: Min gissning är att blodgivningen tömt ut dina järndepåer, eftersom blodvärdet började gå ner i samband med den. Innan räckte säkert järnintaget från kosten, men när du sedan började tappas på 450 ml blod var tredje månad, så räckte det inte längr

Nu har jag kollat mitt hb värde och det ligger på 12,5 g/dl (som det mäts här i USA) och alltså 125 g/l (som det mäts i Sverige).

Rätt lågt ser jag ju att det är, gränserna i USA är 12,0 - 16,0 och jag ligger ju långt ner.
Läkaren sa inget om det, men ja

Mia!
Så länge du är inom referensintervallet så kan du egentligen bara jämföra med dig själv, eller se till att få kollat även järn, järnmättnad och ferritin. Det är ju omöjligt att veta om 120 är ditt normalvärde, vilket det _kan_ vara!

Jag är himskans pigg när jag har 125 g/l. 😀

Ligger oftast 120 och lägre, med låga järnvärden trots blodmat 1-2 ggr/v, så jag får käka Duroferon emellanåt för att få upp värdena.

Kan man kolla sitt järnvärde enkelt själv, eller krävs det apparatur och sånt för det? Var så länge sen så jag kommer inte ihåg

Vad kan dessa värden heta på engelska?
Jag fick en hel rapport med mig hem nämligen och den är full av förkortningar så mina värden kanske redan finns där bara att jag inte vet hur jag ska utläsa dem.

Iron, Ferritin och TIBC. Så ganska likt 🙂

Nepp, inget sånt. Mina förkortningar är typ PLT eller MPV, TP, GFR osv.