Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLågt HB-värde
You need to log in to create posts and topics.

Om MPV är lågt kan det indikera järnbrist!

MPV är bra ligger på 8,6 och spannet är 7,4 till 10,4

Isf är det helt ok, om det inte är så att du har en (ovanlig) kombination av järnbrist och B-12-brist. Då kan det ena ta ut det andra vad gäller MPV. Nej det tror jag inte på, då hade du varit riktigt trött och Hb lägre. Så det är ok, säger vi.

PLT står för platelets, dvs trombocyter/blodplättar. MPV (mean platelets volume) är medelvolymen på Dina blodplättar. MCV (mean cell volume) betyder medelvolymen på Dina erytrocyter/röda blodkroppar. Där ligger Du helt normalt även med svenska normer. Här

TP är nog Albumin..
Jo det var MCV jag for efter, automatiserad tanke. MPV tittar vi ju inte så ofta efter i detta landet.

Mia: Se imorgon om det står MCV bland resultaten! Är det också normalt så...

Nu har jag fått svar på blodproverna: F-Järn: 4 (9-34) och S-Ferritin: 5 (30-350). De andra läkaren även tittade på var normala.
Blivit ordinerad 200mg järn i 2 v, sedan 100mg i 4v, och sedan uppföljande blodprov.
Så nu vet jag vad som är fel, förhoppning

Japp både MCV och och MPV finns med.
Kanske lika bra jag skriver in allt som står så kan ni gärna få hjälpa mig att tolka det. 🙂
Referensvärden inom parantes.

HEMATOLOGY - CBC
WBC: 7.8 (4.8-10.8 K/cmm)
RBC: 4.16 (4.20-5.40 M/cmm)
HGB: 12.5 (12.0-16

Tycket det ser utmärkt ut! RBC som ocså ligger under har man inte så mkt glädje av i sig utan för att räkna ut MCV och MCHC och de värden är bra. Du har säkerligen ingen järnbrist men vill man vara hundra säker så få ju järnvärdena kollas.
Har du nära sl

Nej, inte nån historik med hjärtinfarkt. Eller jo, förresten så dog min mormor i det, men övriga släkten är frisk och kry.

LDL värdet har ju gått ner på senaste 3 mån och tyvärr även HDL värdet.
Jag låg tidigare på HDL på 78 och LDL på 146.
Men jag hoppa

Minska lite på Glass, smör och ost-intaget brukar också hjälpa 🙂