Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLämnade blod i dag?!?!
You need to log in to create posts and topics.

Vet inte vad jag tänkte men lämnade blod i dag, ska springa Göteborgsvarvet den 18 maj och nu på lördag tänkte jag springa Lundaloppet (10 km)
Har förstått att det inte var någon bra idé men fick kallelsen och som en plikttrogen blodgivare gick jag dit!!!

Här finner du ditt svar, har inte personlig erfarenhet från det du frågar om.
http://geblod.nu/fragor-och-svar/?c=7

Det var något år sedan nu, men jag kommer tydligt ihåg en gång när jag lämnade blod. Jag hade sprungit några dagar innan, och sprang även om samma runda ett par dagar efteråt. Jag upplevde ungefär samma ansträngningsgrad, men mina kilometertider var ca en

Tävlar du på elitnivå är det rent katastofalt för prestationen att ge blod, det kan sabba en hel säsong. Är du motionär utan speciella tridskrav är det inte lika farligt, men du kommer märka av det nån/några veckor.

Jag har lämnat under ett par år och försöker visserligen undvika veckan innan ett lopp men har inte märkt av att min kapacitet försämrats. Jag tränar lugnt samma dag men kör sen som vanligt. Men det är väl antagligen individuellt.

Jag brukar se till att ha tre veckor mellan blodgivning och tävling, för säkerhets skull. Tretton dagar borde räcka för att bli ungefär helt återställd.

Ät dubbel dos av järntabletterna i ett par dagar så är du snart tillbaka på banan igen. Lycka till 🙂

Fast ta det lite lugnt med järntabletter på tävlingsdagen, kan bli lite knasigt i magen annars....

Kan kroppen verkligen ta upp mer järn än vad som finns i normal dosering av järntabletter?

En gång försökte jag köra ett coopers test dagen efter jag gett blod. Bara för att få svar på hur mycket sämre jag blev. Det blev aldrig någon svar för jag blev tvungen att avbryta testet.

Kapaciteten försämras minst i 2-3 veckor. Numera försöker jag pas