Quote from Funbeat user on 7 May 2013, 10:14Gissar det beror lite på hur stor man är. Skillnaden i blodvolym mellan en stor (kille?) och liten (tjej?) kan nog vara 1:2, men man ger väl ganska lika volym?
Gissar det beror lite på hur stor man är. Skillnaden i blodvolym mellan en stor (kille?) och liten (tjej?) kan nog vara 1:2, men man ger väl ganska lika volym?
Quote from Funbeat user on 7 May 2013, 10:33Att äta Mjälloms blodbröd brukar vara lättare för kroppen att ta upp än järntabletter - i alla fall har det varit så för mig!
Att äta Mjälloms blodbröd brukar vara lättare för kroppen att ta upp än järntabletter - i alla fall har det varit så för mig!
Quote from Funbeat user on 7 May 2013, 11:00Se även till att få i dig tillräckligt med C-vitamin, det främjar järnupptaget. Undvik kalcium och te då det ska motverka järnupptaget..
(Jag kan inget utan läser mer lr mindre innantill 😉 )
Se även till att få i dig tillräckligt med C-vitamin, det främjar järnupptaget. Undvik kalcium och te då det ska motverka järnupptaget..
(Jag kan inget utan läser mer lr mindre innantill 😉 )
Quote from Funbeat user on 7 May 2013, 11:54Det är så pass långt till tävlingen så jag tror inte du behöver oroa dig. Jag lämnade blod igår och var idag och sprang 20 km. Visst märktes det kanske lite grann men om ett par dagar så är man nog helt återhämtad.
För säkerhets skull så brukar jag göra
Det är så pass långt till tävlingen så jag tror inte du behöver oroa dig. Jag lämnade blod igår och var idag och sprang 20 km. Visst märktes det kanske lite grann men om ett par dagar så är man nog helt återhämtad.
För säkerhets skull så brukar jag göra
Quote from Funbeat user on 7 May 2013, 12:15från en diskussion jag hade med en fysiolog
"Det beror lite på hur mycket blod som tappas men åtminstonde en månad av sänkt syreupptag, försämrad träningsanpassning och möjlighet att träna kan man räkna med efter en blodgivning. Det blir ungefär samma ef
från en diskussion jag hade med en fysiolog
"Det beror lite på hur mycket blod som tappas men åtminstonde en månad av sänkt syreupptag, försämrad träningsanpassning och möjlighet att träna kan man räkna med efter en blodgivning. Det blir ungefär samma ef
Quote from Funbeat user on 7 May 2013, 13:58Fast sänkt blodvolym är ju väldigt lätt att kompensera genom att dricka ordentligt och skulle den där fysiologen trycka i dig 500 ml bold så tror jag att kroppen ganska direkt skulle protestera då du ökar blodvolymen ganska mkt på väldigt kort tid...
Sen
Fast sänkt blodvolym är ju väldigt lätt att kompensera genom att dricka ordentligt och skulle den där fysiologen trycka i dig 500 ml bold så tror jag att kroppen ganska direkt skulle protestera då du ökar blodvolymen ganska mkt på väldigt kort tid...
Sen
Quote from Lisa Bringhed on 7 May 2013, 14:08Ämnet tas upp i en podcast jag följer 🙂
http://www.enduranceplanet.com/sports-nutrition-importance-of-blood-testing-and-does-it-affect-athletic-performance-concocting-a-supplmemnt-cocktail-the-best-sweeteners-and-more/
Ämnet tas upp i en podcast jag följer 🙂
Quote from Funbeat user on 7 May 2013, 15:21Intressant att läsa! Jag lämnar blod 4 ggr/år och känner mig väl lite segare samma dag och dagen efter men sedan känns springer jag på ungefär samma tider. Kanske hade mina träningsresultat var bättre om jag inte lämnat men inget jag känt av.
Enligt nedan
Intressant att läsa! Jag lämnar blod 4 ggr/år och känner mig väl lite segare samma dag och dagen efter men sedan känns springer jag på ungefär samma tider. Kanske hade mina träningsresultat var bättre om jag inte lämnat men inget jag känt av.
Enligt nedan
Quote from Funbeat user on 7 May 2013, 20:16troligen är det individuellt hur mycket man påverkas, men som kvinna som ofrivilligt ger blod en gång i månaden, så märker jag att det finns ett samband med sämmre prestation vad gäller framför allt löpning, efter rikligare mens, tex.
ja, bloddoping sku
troligen är det individuellt hur mycket man påverkas, men som kvinna som ofrivilligt ger blod en gång i månaden, så märker jag att det finns ett samband med sämmre prestation vad gäller framför allt löpning, efter rikligare mens, tex.
ja, bloddoping sku
Quote from Funbeat user on 7 May 2013, 22:09Tack alla trevlig människor för era inlägg.
För att utmana mig själv sprang jag cooperstestet i dag och var ganska nöjd med resultatet. Sprang i 12 min och kom 2430 meter.
Var i och för sig ganska trött och vet inte riktigt hur långt jag hade orkat sprin
Tack alla trevlig människor för era inlägg.
För att utmana mig själv sprang jag cooperstestet i dag och var ganska nöjd med resultatet. Sprang i 12 min och kom 2430 meter.
Var i och för sig ganska trött och vet inte riktigt hur långt jag hade orkat sprin