Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLämnade blod i dag?!?!
You need to log in to create posts and topics.

Vätskan kompenserar du rimligen på långt mindre än ett dygn, så dricka extra är nogredan avklarat:-)

OK, imponerande att du genomförde testet. Men för att veta ännu bättre så gör om testet senare och jämför resultaten. Bäst hade varit 2 veckor senare men då är ju det stora loppet.

Det är ju inga problem att genomföra loppet i alla fall. OM det bli PB fi

Skulle var kul om någon gjorde ett lite test kring det.

1v före
dagen efter
1v efter
2v efter

och försöka ha samma sträcka och andra omständigheter ungefärliga

Jag ska försöka göra det. Blodgivningen nu på fredag ligger ju bra till i tiden.

Christoffer L - tror det gjorts en sådan studie vid blodcentralen NUS. Har inga referenser dock.

Ja det är svårt att hitta studier, det är nog rätt uppklarat inom idrottsfysiologin hur blodförlust påverkar eliten iaf...men vi är inte elit här.
Hade jag rätt sökord och rätt ställen så finns det nog, men min medicinska engelska räcker inte till för t e

Jag är en studie på spåren, men min kontakt ska bara komma hem från en resa först. 🙂

Alex Hutchinson skriver på sin blogg om bloddonation,
http://www.runnersworld.com/health/blood-v-plasma-donation-runners

"When you give blood, you lose the oxygen-carrying hemoglobin in those red blood cells, and as a result you run slower. It takes abou

Steg 1 och 2 i min ovetenskapliga undersökning är avklarade. Först en blodgivning på förmiddagen, och sedan två mils löpning på eftermiddagen. Det är ju inte direkt någon överdrift att det var ovanligt tungt...

Jag försöker göra en liknande runda i överm