Quote from Guest on 23 October 2012, 12:28Måste fråga er en sak, jag försöker öka längden på mina löppass, till ca 15-18 km. men när ja springer så "långt" orkar ja inte hålla lika snabbt tempo som jag gör på exempelvis 5 km och 7 km. Ligger runt 5:50-6:10 vid längre sträckor. Det är liksom mitt
Måste fråga er en sak, jag försöker öka längden på mina löppass, till ca 15-18 km. men när ja springer så "långt" orkar ja inte hålla lika snabbt tempo som jag gör på exempelvis 5 km och 7 km. Ligger runt 5:50-6:10 vid längre sträckor. Det är liksom mitt
Quote from Funbeat user on 23 October 2012, 12:38Springer du 18 km är det absolut helt godkänt att ligga runt 6:00. Många tränare rekommenderar det och menar att det nästan inte finns något som heter för långsamt på långpass. Så ingen ångest, bara att springa på!
Springer du 18 km är det absolut helt godkänt att ligga runt 6:00. Många tränare rekommenderar det och menar att det nästan inte finns något som heter för långsamt på långpass. Så ingen ångest, bara att springa på!
Quote from Funbeat user on 23 October 2012, 12:46Ett känt begrepp för långdistanslöpare är LSD-passen (Long Slow Distance). De ska gå i "prattenpo" och ett av syftena utöver att träna upp distanståligheten är att träna upp kroppens förmåga att bränna fett vilket är en viktig faktor för att tåla långa tä
Ett känt begrepp för långdistanslöpare är LSD-passen (Long Slow Distance). De ska gå i "prattenpo" och ett av syftena utöver att träna upp distanståligheten är att träna upp kroppens förmåga att bränna fett vilket är en viktig faktor för att tåla långa tä
Quote from Funbeat user on 23 October 2012, 12:48Att "kunna prata, men inte sjunga" är det perfekta tempot på långpass. Sista biten (två km, kanske?) kan du ju öka tempot om du tycker att passet har gått överdrivet lugnt.
Edit: Janne och jag verkar överens, som vanligt.
Att "kunna prata, men inte sjunga" är det perfekta tempot på långpass. Sista biten (två km, kanske?) kan du ju öka tempot om du tycker att passet har gått överdrivet lugnt.
Edit: Janne och jag verkar överens, som vanligt.
Quote from Funbeat user on 23 October 2012, 12:49Tack för era svar! Fortsätter köra på i behaglighetstempot på de längre passen då och springa snabbare på dom korta =)
Tack för era svar! Fortsätter köra på i behaglighetstempot på de längre passen då och springa snabbare på dom korta =)
Quote from Funbeat user on 23 October 2012, 13:11Håller med dig Jan i allt du skriver, men LSD står för "Long Steady Distannce"
Håller med dig Jan i allt du skriver, men LSD står för "Long Steady Distannce"
Quote from Funbeat user on 23 October 2012, 13:13Är det inte Little Small Dick?
Är det inte Little Small Dick?
Quote from Funbeat user on 23 October 2012, 13:27Menar du inte Little Small David?
Menar du inte Little Small David?
Quote from Funbeat user on 23 October 2012, 13:46Jag undra om där finns olika typ av löpare. Jag har också fått höra att jag ska springa runt 6-6:30min/km för längre pass. ca 60-90s/km långsammare än min bäste 5km snitt tid.
Jag började med löp träning i mars. min första pass var en 5km runt Växjö sj
Jag undra om där finns olika typ av löpare. Jag har också fått höra att jag ska springa runt 6-6:30min/km för längre pass. ca 60-90s/km långsammare än min bäste 5km snitt tid.
Jag började med löp träning i mars. min första pass var en 5km runt Växjö sj
Quote from Funbeat user on 23 October 2012, 13:57Det är jobbigt att springa i ett tempo man inte är van vid tycker jag. Inför Stockholm halvmarathon i år hade jag dragits med en sällsynt segdragen förkylning och valde att försöka hjälpa en kompis klara maxtiden istället för att köra mitt eget race. Jag
Det är jobbigt att springa i ett tempo man inte är van vid tycker jag. Inför Stockholm halvmarathon i år hade jag dragits med en sällsynt segdragen förkylning och valde att försöka hjälpa en kompis klara maxtiden istället för att köra mitt eget race. Jag