Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har äntligen kommit igång ordentligt men vet inte hur jag ska göra för att bäst komma upp i lite fart?!
Just nu springer jag 5 km på 40 min......visserligen på band så det kanske går lite fortare ute menmen..
Vad ger mest effekt....att springa ex 4 k

Jag skulle nästan tro att det går lite långsammare ute. Om du inte kör "backe" (lutning) på bandet, hela tiden. Har jag fel???

Har du testat att intervalla? Om du ursäktar - om JAG gör 5 km på bandet på 29 minuter så MÅSTE du klara det snabbare än 40 min

Jag tror på variation. Blanda korta med långa pass. Jag tränar inför Göteborgsvarvet och senare till Lidingöloppet. Nu kör jag 1-2 korta morgonpass innan jobbet på 5 kilometer på onsdag och fredag. Sen på helgen så lägger jag in ett längre löppass på 10-2

> Jag har äntligen kommit igång ordentligt men vet inte hur jag ska göra för att bäst komma upp i lite fart?!

Det enkla svaret är att springa fort. För att bli snabbare så måste man träna på att springa snabbare. En typisk träningsform som ger detta är

På vårrusen brukar jag springa 5 km på 30 min (ingen större koll på exakta minuter men typ) det är väll att jag sprungit i långsam takt på bandet....ingen uppförsbacke.
Har astma så vågar inte ta ut mig för mycket..även om astman har försvunnit nu i prin

Ah, det förklarar saken. Förlåt om jag lät onödigt......snorkig (?).....tyckte själv att mina ord kunde uppfattas så.

Jag är säker på att du är snabbare i "verkligheten". Jag sprang......eh....joggade........eh......gick, vårruset i Gbg 2005 och stoppade

Jag tycker att du ska köra på 800 meters intervaller som bas och sedan öka intensiteten och korta av sträckan till 400 meter när du närmar dig tävlingen.

T ex:

Alltid: 15 min uppvärmning och 15 min nedvärmning.
V1&2: 6x800 m
V3&4: 7x800 m
V5&6: 8x800 m

Blanda. Jag försöker köra tre sorters pass: fart/intervallpass, distanspass och långpass. Att jag sedan inte lyckats så bra de senaste månaderna är en annan sak 🙂
Ungefär 10% av den totala sträckan (under samma vecka t ex) är lagom att köra intervaller,

Men det där med meter funkar inte när man springer utomhus, men om jag kör 10 min snabbt 4 min långsamt och varierar på något sådant sätt då?? har ork som sagt att springa 5 km minst i lugn takt....så har nog som sagt mer ork än jag tror...:-)

Det där med meter behöver inte vara exakt. Du kan antingen köra på speciella tider, t ex tre minuter hårt en minut lugnt, eller "räkna lyktstolpar". En annan variant är fartlek: "snabbt uppför backen" eller "snabbt fram till skylten" etc.

För att komma u