Quote from Funbeat user on 28 June 2007, 11:05Sylvia, det är inte bara du som har svårt att hålla rekommendera pulsintervall. Då jag springer mina långpass (i dagsläget 10-15 km) ligger min puls efter uppvärmningen på ca 163 slag och det motsvarar en hastighet på 6,30-6,50 min/km. Den enda chansen fö
Sylvia, det är inte bara du som har svårt att hålla rekommendera pulsintervall. Då jag springer mina långpass (i dagsläget 10-15 km) ligger min puls efter uppvärmningen på ca 163 slag och det motsvarar en hastighet på 6,30-6,50 min/km. Den enda chansen fö
Quote from Urban Nilsson on 28 June 2007, 12:25Det är ju bara ett riktvärde att räkna bort åldern. Man har ju sina egna förutsättningar. Jag ska ha runt 195 som maxpuls. Det innebär att jag ibland kör 101% på mina intervaller. Tror att jag har lite högre maxpuls än "riktvärdet". Det betyder ju också a
Det är ju bara ett riktvärde att räkna bort åldern. Man har ju sina egna förutsättningar. Jag ska ha runt 195 som maxpuls. Det innebär att jag ibland kör 101% på mina intervaller. Tror att jag har lite högre maxpuls än "riktvärdet". Det betyder ju också a
Quote from Alva Nordin on 28 June 2007, 13:09Jag hade för mig att maxpulsen inte var beroende av konditionen? Att det bara är vilopulsen man kan påverka?
Jag hade för mig att maxpulsen inte var beroende av konditionen? Att det bara är vilopulsen man kan påverka?
Quote from Urban Nilsson on 28 June 2007, 13:26Båda påverkas.
Båda påverkas.
Quote from Martin Trygg on 28 June 2007, 13:39Nähä? Maxpulsen är ju (väl?) genetiskt bestämd. Förmågan att komma upp i maxpuls påverkas däremot genom träning.
Citerar Utsidan:
"Maxpuls är det maximala antalet pulsslag som hjärtat kan slå under en minut. Maxpulsen minskar med åldern, ungefär ett puls
Nähä? Maxpulsen är ju (väl?) genetiskt bestämd. Förmågan att komma upp i maxpuls påverkas däremot genom träning.
Citerar Utsidan:
"Maxpuls är det maximala antalet pulsslag som hjärtat kan slå under en minut. Maxpulsen minskar med åldern, ungefär ett puls
Quote from Alva Nordin on 28 June 2007, 13:44Tack Mela...var det jag trodde.
Tack Mela...var det jag trodde.
Quote from Linnea Persson on 28 June 2007, 13:54Jag har ingen aning så jag borde inte lägga mig i diskussionen, men du skriver ju faktiskt att maxpulsen sjunker lite mindre/år för tränade (i parenetsen) alltså borde väl en högre maxpuls visa på att man har bättre kondis, eller tänker jag fel nu?
Jag har ingen aning så jag borde inte lägga mig i diskussionen, men du skriver ju faktiskt att maxpulsen sjunker lite mindre/år för tränade (i parenetsen) alltså borde väl en högre maxpuls visa på att man har bättre kondis, eller tänker jag fel nu?
Quote from Funbeat user on 28 June 2007, 14:15Ja man kan hejda maxpulsens avtagande, det är ju vad "alternativformeln" säger; att de som håller igång halverar sjunkhastigheten 😉
Sedan har man genetiskt (miljö i livmodern, och under uppväxten?) ett startvärde som inte heller är lika för individer,
Ja man kan hejda maxpulsens avtagande, det är ju vad "alternativformeln" säger; att de som håller igång halverar sjunkhastigheten 😉
Sedan har man genetiskt (miljö i livmodern, och under uppväxten?) ett startvärde som inte heller är lika för individer,
Quote from Urban Nilsson on 28 June 2007, 14:41Lustigt. Mina genetiska förutsättning har blivit bättre under min löpningskarriär och ändå har jag blivit äldre under den tiden.
Lustigt. Mina genetiska förutsättning har blivit bättre under min löpningskarriär och ändå har jag blivit äldre under den tiden.
Quote from Funbeat user on 28 June 2007, 15:03Jag läste någonstans att maxpulsen inte går att höja men att den kan sänkas långsammare med åldern om man tränar.
Jag läste någonstans att maxpulsen inte går att höja men att den kan sänkas långsammare med åldern om man tränar.