Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöparspecifik styrketräning
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon som har ett färdigt, eller förslag till, ett styrketräningsprogram för löpning som går att köra på ca 15 min hemma, utan en massa redskap? Gummislangar har jag i och för sig.

Det som jag vet att jag är svag i nu, och har problem med, är ljum

Göra mycket på lite tid kommer jag ju tänka på knäböj och frivändning med skivstång, men det kräver att man lär sig tekniken ordentligt så man kan genomföra dem på ett säkert sätt.

Knäböj för generell styrka och maxstyrka, och frivändning för explosivite

Jag gillar boken "Total Stabilitetsträning" av Elphinston. Har hjälp mig.

Jag har också den boken men tror inte längre så mycket på lågbelastningsstabilitetsövningar typ balansbollgrejer för en löpare, och jag är inte ensam om det. De låga belastningarna ger typ noll utveckling på muskelstyrkan, och balansen blir allt för speci

http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=15737

Anders Torger,
Jag körde Elphinston mest för att jag hade problem med funktionen av olika muskler. Funkade väldigt bra och jag kunde springa hyfsat långa pass igen utan smärtor. Nu kör jag inte hellr detta utan tunga basövningar som marklyft, knäböj, ryck

Jag kör mellan 60 - 90 sittupps med böjda ben där fötterna är fixerade och jag tycker att det hjälpt mig med styrka i jumskar samt för magen och även ryggen.

Henrik: Tycker du backsprinter ger bra bålträning?

För min del har jag inte märkt att de skulle ha någon större effekt, i alla fall inte jämfört med andra övningar jag gör.

Kjell: Jag tror det är fel att köra sit-ups med fötterna fixerade. Då kan man lyfta sig upp med höftböjaren, som ändå blir väldigt starka automatiskt för löpare. Det är ju den som drar fram benet, till en stor del.

Om man i stället har fötterna lösa måst

Nej, inte direkt. För bålen föredrar jag plankan i en massa varianter. Googla "pedistal routine" för inspiration. För att stärka rumpa, ljumskar och liknande tycker jag de funkar toppen och är roliga att utföra.