Quote from Funbeat user on 16 June 2010, 16:37Efter två graviditeter har jag kört på två olika sätt. Efter första körde jag som de flesta dvs situps. Efter andra hittade jag en tjej som föreläste om att bara köra plankan. Gjorde detta. Kom tillbaka snabbare, starkare och plattare mage. Provade att kö
Efter två graviditeter har jag kört på två olika sätt. Efter första körde jag som de flesta dvs situps. Efter andra hittade jag en tjej som föreläste om att bara köra plankan. Gjorde detta. Kom tillbaka snabbare, starkare och plattare mage. Provade att kö
Quote from Catharina Brattlin on 16 June 2010, 17:04För att slippa göra 100-tals sit ups (jo, jag vet att det är tråkigt) så gör dem på en pilatesboll. Otroligt bra kontakt med den raka bukmuskeln samtidigt som de små stabiliserande musklerna i mage/rygg får jobba hårt för att hålla balansen. Kan lova att
För att slippa göra 100-tals sit ups (jo, jag vet att det är tråkigt) så gör dem på en pilatesboll. Otroligt bra kontakt med den raka bukmuskeln samtidigt som de små stabiliserande musklerna i mage/rygg får jobba hårt för att hålla balansen. Kan lova att
Quote from Funbeat user on 16 June 2010, 21:33Lars Pensjö....tack för tipset. Jag ska köra det redan i morgon och evn fredag....sen vill jag vila lite inför Sala Silver Marathon. Kan man inte börja med lösa ben å så efter att man inte orkar mera gå över till fixerade?????? Känner att dom här övningar
Lars Pensjö....tack för tipset. Jag ska köra det redan i morgon och evn fredag....sen vill jag vila lite inför Sala Silver Marathon. Kan man inte börja med lösa ben å så efter att man inte orkar mera gå över till fixerade?????? Känner att dom här övningar
Quote from Funbeat user on 16 June 2010, 23:00Jag har kört en hel del kettlebell och det gör definitivt mig till en bättre löpare. Mina mjölksyretrösklar är högre än någonsin.
Jag har kört en hel del kettlebell och det gör definitivt mig till en bättre löpare. Mina mjölksyretrösklar är högre än någonsin.
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 08:09Min sjukgymnast besvarade min liknande fråga igår med benböj eftersom det stärker hela benmuskulaturern och då hjälper till att avlasta lite knän och leder under löpningen.
Sedan är ju bra bålstabilitet alltid bra att ha.
Min sjukgymnast besvarade min liknande fråga igår med benböj eftersom det stärker hela benmuskulaturern och då hjälper till att avlasta lite knän och leder under löpningen.
Sedan är ju bra bålstabilitet alltid bra att ha.
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 09:07Ingen som kör utfall? Jag trodde det var löparens favoritbenövning.
Efter att ha drabbats av utmattad och försvagad lårmuskel pga överbelastning så kör jag numera utfall, knäböj, och benspark. Sen slänger jag in lite tåhäv när jag ändå är igång. Bencurl
Ingen som kör utfall? Jag trodde det var löparens favoritbenövning.
Efter att ha drabbats av utmattad och försvagad lårmuskel pga överbelastning så kör jag numera utfall, knäböj, och benspark. Sen slänger jag in lite tåhäv när jag ändå är igång. Bencurl
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 09:16Och sen har vi ju overhead knäböj eller vad det nu heter. Den har funkat bra fö rmig iaf.
Och sen har vi ju overhead knäböj eller vad det nu heter. Den har funkat bra fö rmig iaf.
Quote from Jan Lundquist on 17 June 2010, 09:27Här är käcka bilder med enkla övningar: http://www.friskispressen.org/fp2-04/html/styrka.html (längst ner på sidan, pdf-filer)
Här är käcka bilder med enkla övningar: http://www.friskispressen.org/fp2-04/html/styrka.html (längst ner på sidan, pdf-filer)
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 10:11Jag vet inte säkert, men själv är jag lite skeptisk till styrketräning av muskler som redan blir rätt starka av löpning. Borde man inte koncentrera sig på stödfunktioner i stället? Sådant som gör att man lättare får en bra teknik och kanske minskar skader
Jag vet inte säkert, men själv är jag lite skeptisk till styrketräning av muskler som redan blir rätt starka av löpning. Borde man inte koncentrera sig på stödfunktioner i stället? Sådant som gör att man lättare får en bra teknik och kanske minskar skader
Quote from Funbeat user on 17 June 2010, 15:56Apropå bålstyrka:
http://speedendurance.com/2010/06/14/core-muscle-training-how-much-is-enough/
Apropå bålstyrka: