Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpband - hur är dämpningen?
You need to log in to create posts and topics.

Hur är dämpningen på ett löpband? Är det jämförbart med t ex asfalt eller grusväg eller stig?

Nej.

Asfalt sviktar inte alls, grus kan dämpa lite beroende på hur löst gruset är och sulans mjukhet, medan stig kan vara olika mjuk men i regel i alla fall mjukare än asfalt/grusväg.

Löpband dämpar nog ungefär som stig, men skillnaden är att löpbandet

Njae, asfalt sviktar visst. Asfalt är betydligt mjukare än t.ex. gator belagda med sten- eller betongblock (t.ex. gågator).

Men ja, asfalt är naturligtvis stummare än grus eller riktig terräng.

löpband är likvärdigt med att springa på en mjuk skogstig. aningen hårdare än att springa på bana.

Asfaltens sviktning är med god marginal försumbar jämfört med skor och människokropp. Har diskuterats förr.

Det är mycket möjligt att det har diskuterats förr, jag har dock inte deltagit i de diskussionerna och det tror jag inte trådstartaren heller har gjort.

Det överraskar mig att du med dina stora löpvolym inte anser dig känna skillnad på asfalt och betong.

Min löpmängd utförs på grusvägar, i skogen och även en hel del asfalt även om jag gärna skulle slippa. Inget alls på betong.

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=779544

Jag hade hoppats på lite mer när jag klickade på den länken. Istället fick jag dina högst personliga, löst underbyggda teorier som knappast bevisar något som helst utöver det faktum att du definitivt aldrig studerat någon form av fysik eller mekanik. En d

Förstår att du gärna hade sett mer fakta, bevis och liknande (det hade även jag varit intresserad av), men jag kan väl hålla med om att inte så mycket sådant kom fram den tidigare i diskussionen. Valde ändå att länka till den när jag ändå nämnt att diskus

Om vi ska starta den diskussionen igen, så om asfalten deformerades nämnvärt av att jag klev på den, vad skulle då inte hända när en långtradare kör på den.

Löpband dämpar inte särskilt mycket. De sviktar en aning, men ofta brukar jag uppleva att man slå