Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpband - hur är dämpningen?
You need to log in to create posts and topics.

Är det inte olika dämpning på olika löpband? Så upplever jag det i allafall. Och det brukar gå att "spänna" löpbandet beroende på löparens vikt/önskemål av dämpning.

Det löpbandet jag använder mig främst av är lika som att springa på en inomhusbana i tar

Jag har bara sprungit på "allmänna" löpband, där har jag inte sett någon justering av dämpningen, i alla fall ingen lättillgänglig för den enskilde användaren.

På sidorna av bandet brukar det finnas en "platta" som går att föra framåt eller bakåt beroende på vilken dämpning man vill ha.

Kan vara svår att se för "plattan" brukar se ut som ett desgin inslag på bandet.

Brukar finnas på de mer avancerade banden.

"Proffsbanden" på många gym har jag fått förklarat för mig är väldigt hårt spända för att klara även den tyngsta löpare. "Amatörbanden" som man vanligtvis har hemma är tydligen ofta betydligt mer svampiga. De få gånger jag sprungit på typ hemmaband har ja

Löpband medför ett mycket monotont löpsteg (där varje fotisättning är densamma) vilket är starkt negativt i längden m.a.p. belastningsskador. I den mån det är någon dämpning är det det näst sämsta alternativet efter hårda underlag utomhus, såsom asfalt, s

Kan ni som uttalar er (främst negativt) om löpband också samtidigt ange hur många km/minuter ni faktiskt sprungit på löpband själva?

Kan inte svara på hur mkt jag springer på band för jag reggar inte träningen så.

I fjol så sprang jag uteslutande på band sista halvåret inför N.Y marathon.

Nu i år har jag tänkt att det blir kvalité på band och långpass utomhus.

Så några kilometrar

Jag har nog sprungit minst 200 mil på löpband.

Kommer nog göra som Marie ovan i vinter - kvalité på löpband och långpass ute.

Jag vet ingenting, utom vad jag KÄNNER.
Och jag tycker asfalt känns mer sviktande än löpband (hardcore Cardionics), som känns ganska hårt. Tartanbana tycker jag är ännu mer sviktande och är det underlag jag gillar bäst. Tillsammans med grusväg. Å andra si

@ Sven: springer ej längre på löpband förutom i nödfall, men i yngre år - många långa mil.