Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning - längdskidor
You need to log in to create posts and topics.

Funderar lite över om det går att "jämföra", "byta ut" löpning med längdskidor ?? Alltså, jag försöker följa Szalkais marathonträning men tänkte byta ut 1-2 pass i veckan till längskidor. Funkar det ? Om jag nu har en träningsvecka där jag enligt marathon

Tänk hellre tid tror jag, byt en timme löp mot en timme skidor och lägg dig på samma intensitet som det planerade löppasset. Så skulle iaf jag göra.

Att byta löpning mot t ex skidor eller cykel kan funka riktigt bra men kan inte helt ersätta löpningen. K

Det beror lite på hur fort du åker och vad du tränar. Längdskidor är kanonträning både för konditionen och fettförbränningen, båda behövs till ett marathon.
Man brukar säga att man gör av med hälften så mycket med energi när man åker skidor som när man

Hur menar du nu Richard... Hälften så mycket per timme stämmer ju inte, hälften så mycket per mil?

Det beror på hur fort du förflyttar dig.
Har mycket svårt att tro att någon fyrdubblar sin maxpuls för att de får "Vita blixten" under fötterna.

Har testat precis det du föreslår Annelie under flera säsonger (förutom att du som nämns i tråden behöver lite fler km på skidorna kontra löpningen) med för mig mycket gott resultat. Mitt PB på både halvmara och helmara slogs efter en riktigt bra vinter d

Borde vara hälften så mycket per mil. Per timme bränner man betydligt mer på skidor än på löpning, eftersom fler muskler jobbar.

Precis. Menar per distans. Vet inte vart jag hört det, men det känns som att det kan vara rimligt. Ungefär lika jobbigt att åka två mil som att springa en.

Om du kör maxpuls så har inte aktiviteten något inflytande.

Fast man kommer olika långt om man kryper med maxpuls och då man cyklar med maxpuls!