Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har inte testat tröskellöpning eller intervallöpning mycket pga okunskap, vet inte hur jag ska lägga upp löpningen.

Kör istället att springa en kortare sträcka, kanske 4 km det hårdaste jag kan. Vad ger det för effekter? Bättre/sämre/samma än t ex in

Läs mer här.

http://dumbas.blogg.se/1201812147_intervaller_igen.html

Beror lite på utgångsläget.
Du skriver i din presentation att du siktar på halvmaran under 2.10, och då skulle jag säga att 4 km så fort du kan antagligen blir ett slags snabbdistans. Det ger liknande effekt som tröskelintervaller. Om en elitlöpare spring

Pontus har redan svara bra men jag vill också svara. Det låter som snabbdistans. Tittade på din profil och nog skulle jag säga att 4 km är en bra snabbdistans.
Kolla detta: http://www.marathon.se//news/article.cfm?ThemeId=303

Vill du förbättra din syrek

Men Daniel. Nu har jag läst om intervallträning på din sida och nu förstår jag mer hur det hänger ihop men jag har en fråga; (jag vet i o f s inte om du konstruerat programmet själv, men du kanske vet ändå.)
Jag följer det 4-timmars marathonprogram som du

Maria, du får bakläxa. Läs om igen 🙂 "V02-max ... Därför ska man dels vila längre"

Hej Maria!

Kul att du läser mina små fynd från internets grötiga värld. Inlägget om VO2Max är en ypperlig samling kunskap om intervaller som jag fann på wikipedia. Jag lade in den på min blogg för att kunna sprida info om intervallerna till någon till då

Leif> Här var det inte längden på vilan utan formen som jag opponerade mig mot. Det stod att det var bäst att jogga för att få ur mjölksyran och Daniel rekommenderade ståvila. Fast jag tycker i o f s att det kunde räckt med 1,5-2 minuter för då är min pul

>Och snabbaste sättet för mig att få ner pulsen är onekligen att stå stilla, men försvinner mjölksyran i samma takt som pulsen går ner?

Nej, men tillräckligt snabbt. Om du känner att joggvila fungerar bättre för dig tycker jag att du ska strunta i vad ja

Intervaller kan man diskutera i all oänderlighet. Även vilan då. Jag har provat med joggvila men jag det var inget som riktigt passade mig. Så jag håller mig till stå/gåvila. Men det är alltid kul att höra andras åsikter och hur de gör. Sedan vet jag seda