Quote from Funbeat user on 11 February 2008, 12:27Är gåvila en bra kompromiss mellan att få vila flåset/pulsen/hjärnan(ståvila) och att skölja ur mjölksyran(joggvila)? Mina ben brukar fortsätta röra sig i gånghastighet när de får tillåtelse att vila.
Är gåvila en bra kompromiss mellan att få vila flåset/pulsen/hjärnan(ståvila) och att skölja ur mjölksyran(joggvila)? Mina ben brukar fortsätta röra sig i gånghastighet när de får tillåtelse att vila.
Quote from Urban Nilsson on 11 February 2008, 12:41Ja, jag tycker det. Om man mentalt orkar röra sig lite mellan passen vinner man på det. Jag fixar det som regel inte. 😉
Ja, jag tycker det. Om man mentalt orkar röra sig lite mellan passen vinner man på det. Jag fixar det som regel inte. 😉
Quote from Funbeat user on 18 February 2008, 12:58Jag har alltid kört stå/gåvila på Vo2max och jogg på tröskel.
Detta för att jag är så trött och vill få ner pulsen på vo2max medan tröskelpassen räcker med jogg.
Dock var det ngn på puls som menade att man skulle göra tvärtom just för mjölksyran.
Hur g
Jag har alltid kört stå/gåvila på Vo2max och jogg på tröskel.
Detta för att jag är så trött och vill få ner pulsen på vo2max medan tröskelpassen räcker med jogg.
Dock var det ngn på puls som menade att man skulle göra tvärtom just för mjölksyran.
Hur g
Quote from Urban Nilsson on 18 February 2008, 13:38Jag läste på wikipedia att man ska jogga bort mjölksyran vid VO2Max och ståvila vis trösklar. Jag undrar dock om inte skillnaden är marginell.
Jag går gärna mellan tröskelintervallerna.
Jag läste på wikipedia att man ska jogga bort mjölksyran vid VO2Max och ståvila vis trösklar. Jag undrar dock om inte skillnaden är marginell.
Jag går gärna mellan tröskelintervallerna.
Quote from ellen olsson on 18 February 2008, 19:28> Dock var det ngn på puls som menade att man skulle göra tvärtom just för mjölksyran.
Konsensus bland forskare och de flesta tränare är att man ska göra tvärtom.
> Dock var det ngn på puls som menade att man skulle göra tvärtom just för mjölksyran.
Konsensus bland forskare och de flesta tränare är att man ska göra tvärtom.
Quote from Funbeat user on 18 February 2008, 23:00Så om man kör joggvila både vid V02Max och tröskelpass så kan det inte bli fel (#) 😀
Så om man kör joggvila både vid V02Max och tröskelpass så kan det inte bli fel (#) 😀
Quote from Urban Nilsson on 19 February 2008, 09:13Jo, för man VILL ha syraansamling vid tröskel. Å andra sidan känner man ju lite vad som passar just en själv.
Jo, för man VILL ha syraansamling vid tröskel. Å andra sidan känner man ju lite vad som passar just en själv.
Quote from Funbeat user on 19 February 2008, 12:23Det gäller att förstå vad som är den önskade träningseffekten vid VO2Max respektive Tröskelträningen. Tröskelträning ska ju träna kroppens mjölksyrahantering, då vill man ju inte kortsluta/lura den hanteringen genom att under vilan forcera bortforslandet
Det gäller att förstå vad som är den önskade träningseffekten vid VO2Max respektive Tröskelträningen. Tröskelträning ska ju träna kroppens mjölksyrahantering, då vill man ju inte kortsluta/lura den hanteringen genom att under vilan forcera bortforslandet
Quote from Funbeat user on 19 February 2008, 12:30Du får ett rejält påslag av tillväxthormon som håller i sig upp till ett dygn, vilket gör att du bränner fett och bygger muskler - förutom konditionsträningen 😀
Du får ett rejält påslag av tillväxthormon som håller i sig upp till ett dygn, vilket gör att du bränner fett och bygger muskler - förutom konditionsträningen 😀
Quote from Funbeat user on 19 February 2008, 13:43Om man bara tittar på ett enskilt pass så är t.ex. 6 km snabbdistans i tröskelfart säkert ett effektivare pass än 3*2 km intervaller i tröskelfart.
Om man tittar på ett helt träningsprogram behöver det däremot inte vara bättre. I och med att intervallpas
Om man bara tittar på ett enskilt pass så är t.ex. 6 km snabbdistans i tröskelfart säkert ett effektivare pass än 3*2 km intervaller i tröskelfart.
Om man tittar på ett helt träningsprogram behöver det däremot inte vara bättre. I och med att intervallpas