Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning förstör dina knän?
You need to log in to create posts and topics.

Kan val av träningssätt i löpning påverka knäslitning?

Jag vet inga "sanningar" om detta förutom att det är bra att röra på sig!

Däremot så vet jag att det finns väldigt många sätt att skaffa sig knäproblem som är betydligt tråkigare än att springa. Jag har testat två - så jag vet 🙁

Jag vet också att om

Får ont i knäna om jag gör träningsuppehåll för länge. Aldrig ont i knäna när jag har mängdträningsperioder eller tunga perioder på gymet. Är 53 o började träna ordentligt runt 1972.

Hört att puckelpist ska vara skonsamt mot knän...

Efter min cancerbehandling 2002 med cellgifter och stora doser kortison var mina leder försvagade. Började med löpning och har nu blivit mycket bättre i knän, höfter och vrister.

Har fortfarande problem med armbågar och handleder men de belastas ju inte

Min far som aldrig löptränat har utslitna knän sedan 60 års åldern. Han jobbade som chaufför tills han var 70. Däremot vet jag flera äldre orienterare som sprungit hela sitt liv och fortfarande startar på 5-dagars varje år. Tror åldersklassen är + 85. Jag

Det beror väl också på hur man springer. Känner ganska många som klagar över att de får ont i knän mm av löpning, men å andra sidan lyder det aldrig mitt råd - att ta det med ro! Nä ut och kuta allt vad de kan 1 mil ett par gånger och sen kan de inte gå.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19937039

Tack för alla fina ingångar i detta ämne. Det verkar som om "saktalöpning" och att undvika explosiv belastning är en av nycklarna till friska knän - samt -- vilket många löpare slarvar med; dedikerad stryrketräning

Vad ska man med hela knän till när man är 60+ och _inte_ springer 🙂