Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning med hund?
You need to log in to create posts and topics.

Någon som springer med sin hund ofta? Hur mycket klarar dom och vad har ni för ras?

Kan man t ex springa 7-10 km i 5:30 tempo med dom?

Jag sprang ofta med hund förr, men nu börjar hon bli lite äldre så nu blir det mindre. Ibland avslutar jag löprundan med 1-2 lugna km med henne. Perfekt nedvarvning.

Då nbär det begav sig sprang jag väl rundor på ca 5 km, 5:30-6 min/km. Ofta med lite rus

Jag brukar springa med vår vovve. Oftast blir det morgonrundor på ca 6km, men han springer lätt med på även 10-12km rundor... Tempo brukar ligga på ca 5 - 5:20 min/km

Det gäller väl att börja lugnt och med kortare rundor för att sedan öka varsamt.

Nu n

Jag har prövat med att springa (jogga) med våran Briard.
Vanligtvis brukar det inte bli mer än 5-6 km. han är ganska stor ca. 45 kg.
Dock har vi prövat på milen också, men då har jag nästan fått bära honom dom sista km. (#)

/Micke

Jag springer ofta med min tollare. Han hänger med på alla rundor men när vi börjar springa i 5 min tempo vill han oftast inte vara med, så de få gånger jag vet att jag kommer att springa fort får han stanna hemma (detta händer väldigt sällan 😉 ) Jag börj

Vi har en storpudel på 25 kg som gärna springer med i princip hur långt som helst. Långpass på dryga två mil elleri skidspår samma längd är inget problem. Det jag noterat är som andra gjort i gruppen. Kryper farten mot 5:30 eller snabbare funkar det inte.

Har både sprungit och cyklat med familjens 2 hundar (gråhundsblandningar, jakthundar). Deras "travtempo" runt 6 min/km har de kunnat hålla en hel dag om så krävts. Det är en otroligt energieffektiv gångart. Cykling i hårdare tempo, ~5 minuterstempo har fu

Hej!
Vi har en cockerpoo (en blandning av engelsk spaniel och storpudel) hon väger typ 11 kg. En gång i veckan springer hon med mig ca 3 km, det går hur bra som helst. men då joggar jag typ i 7 min/km. Hon skulle lätt klara längre rundor ska prova efterha

I vår familj har vi haft schäfer, rottisar och kelpies och de har hängt med på upp till 2 milsrundor och de har inte haft några problem med det. Fast om man börjar springa med hund så börjar man ju med kortare svängar för att öka dem allteftersom de blir

Min långhåriga collie brukade hänga med på 3-5mil längdskidor per vecka utan problem.

Hundar är väl riktiga "ultra-löpare" om något.