Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning och blodgivare?
You need to log in to create posts and topics.

Hallå!

Jag har funderingar på att bli blodgivare. Jag har under ett par år varit på väg att bli det, men då jag har tatuerat mig relativt tätt (i snitt 3-4 månaders lucka mellan sittningarna) i några år har jag inte fått ge blod. Det är 6 månaders karens

Ehheee....var det inte just en liknande tråd här på FunBeat...kolla please..;)

Eller så kan man svara i denna tråd och sluta gnälla 😉

Träning samma dag rekommenderas inte

Och
Din maximala prestationsförmåga kan vara något nedsatt upp till ett par veckor efter en blodgivning (det är den tid det tar för att återställa röda blodkr

Christian: Tackar för svaret, det var nog egentligen det sista du skrev som jag var mest intresserad av, hur snart ni som brukar lämna blod kom igång. Och jag fick det svaret utan att riktigt ställa frågan. Tackar! 🙂

Fast i dag kringgår vi det normala då jag måste ta mig hem från jobbet med cykeln.. Men 4 mil borde inte vålla några problem
Lämnade blod i förmiddags.....

ha det gott

Nu tillhör ju jag skaran som är yr i ett par dygn efter blodgivning så jag tränar inte på några dagar. Är nog väldigt individuellt det där. Kanske drabbar killar lindrigare.

Dessutom, vill du göra nån nytta med blodgivning så räcker det inte med en gång.

Anna: Jag har läst något någon gång att proverna kan tas innan sex-månaderskarensen är över. Ska ringa till min blodcentral i morgon för att vara på den säkra sidan. Då jag känner mig själv så väl måste jag komma iväg och fixa det åtminstone en gång för a

...kolla please;) = gnälla...?!.......

Snurrigheten beror ofta på givarens vikt. Ju mindre man väger desto mer blod procentuellt sett förlorar man.

7% av kroppsvikten består av blod. En givare som väger 51 kg har mindre blod i ådrorna än någon som väger 89. Men alla tappas på samma mängd.

B la därför gränsen är 3ggr per år för kvinnor och 4ggr för män
vikt minst 50kg och HB minst 125 resp 135, 18-60år

Jag lämnar plasma det är däremot olika efter ålder/vikt
för min del 821gram plasma var 14:e dag (får tillbaka mina blodkroppar)

Tar lite l