Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning och immunförsvar
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Jag började jogga i slutet av mars. Försökte att bygga upp konditionen långsamt. Det har gått hyfsat bra med tanke på att jag är nybörjare och fick mitt tredje barn i september.

Men det som jag inte förstår är varför jag tenderar att bli krasslig e

Hade samma problem när jag började träna för några år sedan, eftersom jag körde på för hög intensitet. Blev både skadad och sjuk titt som tätt.

Lösningen är att springa långsammare på träningspassen och försöka lära kroppen att gå på fett istället för ko

I allmänhet får man bättre immunförsvar av träning.

Vid riktigt hårda ansträngningar så tror jag det är ett känt fenomen att immunförsvaret kan försvagas tillfälligt. Vad som är definitionen av "riktigt hårda" vet jag inte riktigt.

Det står rätt så bra

Vi har fyra barn, 13, 8, 3 år och en liten som är 9 månader snart.
Jag sover dessutom aldrig en hel natt, utan blir väckt mellan 2-10 gånger.

Kanske tar jag ut mig lite för mycket också eftersom jag är ovan. Vill ju hela tiden bli bättre och springa sna

Tror att kroppens reaktion på träning kan kännas som sjukdom. i så fall komemr det tt klinga av?

Hård ansträngning måste vara ytterst individuellt?

Jag tar ju i allt vad jag orkar varje gång jag springer just milen. Första på 57 minuter, andra på 54 och tredje på 50.05.

Nu ser jag ju bara att jag vill under 50 minuter. Är det helt fel?

Jag spring

Anders: Menar du att man kan känna sig sjuk efter ett träningspass? Fast man egentligen inte är det?

Ja, till båda.

Man kan känna det som att man börjar bli förkyld efter ett hårt träningspass. I alla fall jag. Viktigt att få i sig lite mat ganska snart efter träningen.

Men det är viktigt av flera skäl att inte ta i max varje gång. Du måste skilja på

Nu är jag inte yrkesmedicinare ... Men träning i sig handlar ju om att utsätta kroppen för en ansträngning som skapar lite skada och inflammationslika reaktioner. Men när man tränat ett tag vänjer man sig, och "efter träning-känslan" blir istället en posi

När jag kommit igång med träning efter ett längre uppehåll blir jag som i regel sjuk väldigt mycket i början, sedan övergår det till att vara tvärtom; dvs att jag är sjuk väldigt sällan. Jag tror att kroppen reagerar lite i början och man är ju väldigt kä