Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning och immunförsvar
You need to log in to create posts and topics.

Som du förmodligen förstår är en av orsakerna till dina problem att du får dålig sömn. Inget som du kan göra något åt givetvis. Sen att du har 2st barn under 5år som är duktiga infektionsbärare gör inte saken lättare för ditt immunförsvar.

Som du är inn

Jag förstår! Då blir det myspass idag och nästa gång jag springer lite längre så tar jag med barnen ut efteråt. Kan ju inte och vill inte undvika dem helt i ett par timmar, men ute i friska luften så minskar nog risken för att smittan ska sprida sig i all

Lars Pensjö sade sista ordet för länge sedan: man får bättre immunförsvar av träning. Sedan kan man spekulera hit och dit hur mycket man vill.

Nja, sant i längden men inte alltid i stunden. Beror förstås på hur man tränar o allt runt ikring.

@Anders B, visst är det härligt med absoluta sanningar, om de funnits. Med risk för att betraktas som petig vill jag citera Lars genom copy/paste från hans tidigare inlägg:
"I allmänhet får man bättre immunförsvar av träning.

Vid riktigt hårda ansträngn

OK, ni vinner. Jag var redan tidigare, sedan något decennium, medveten om att immunförsvaret dippar efter en stor ansträngning, så rätt i det. Jag tror dock inte att den dippen håller i sig särskilt länge, kan det verkligen vara dagar? (Källor?)

Exempel

På 80-talets början när många såg marathon framför sig som ett mål så blev de mindre ofta sjuka. Var själv en av dessa.
Sprang jag kort och fort så sänktes också mitt immunförsvar.
"Lufsade" jag längre sträckor utan blodsmak +++ så försvann mina "normal

Intressant, K-G! Hade nog gissat att ett lugnt långpass belastade immunförsvaret lika mycket som ett kort, tuffare pass. Därför är det spännande att höra om din erfarenhet kring detta.

Det finns en hel del undersökningar som ej rekommenderar mängd. Det ligger säkert något i detta. Vi är olika.
Då sades det att mängd var "ofarligt" medan fart var på tok för riskabelt.

Tillhör dessa som undvikit intervallträning. Gör man detta så kan ma

När jag började träna regelbundet drabbades jag ofta av långa förkylningar. Har hört andra med samma erfarenhet. Det var nog en form av överansträngning som försämrade immunförsvaret. Problemet minskade efter något år. Jag tror som nämnts ovan att en lösn