Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning och vikt
You need to log in to create posts and topics.

Jag har börjat fundera på en sak. Hur mycket påverkar ens vikt tiden vid löpning?
Om jag t ex går ned 1 kg skulle jag kunna bli 1 min snabbare då på t ex 5 km?

Jag vill ju gärna gå ned runt 10 kg, hur mycket snabbare kan man tänka sig att jag skulle bli

Om du har dödvikt att ta av: 3s/kg/km. Dvs på tex halvmara så sparar du en minut per kg.
Detta är ju dock ett högst teoretiskt exempel. När man gör sig av med dödvikten så tränar man antagligen, och då får man ännu mer förbättring. Om man däremot svälter

Diskuteras bl a på jogg.se:

http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=7456&searchstr=

Jag svälter inte bort vikten utan tränar långsamt bort den. Ska börja träna styrketräning snart igen är tanken.

Förra sommaren var jag nere på 68,4 kg och gjorde en Bod Pod-mätning och hade en fettprocent på 28,1 %. Min vikt den sommaren pendlade mellan

Jag var också nyfiken på det där då min löpning blev seriösare och hittade en räknare som verkar ge samma resultat som formeln ovan.

Det påverkar definitivt resultatet när vikten går ner, i kombination med förbättrad kondition så kan resultaten förmodlig

Så 1 kg ska göra 3 sek per km då bör jag teoretiskt kunna kapa minst 42 sek/km.
Jag väger 81 kg och är 176 lång kan springa 1 km på 3:20 tar vi då bort lite dödvikt ( 14 kg) så hamnar jag på under 2:40 på en km. ta sen att jag mest åker skidor och tränar

Hehe, nu råkar det faktiskt VARA så att jag väger 14kg mindre än dig, är lika lång och GÖR 2:40 på en km... bekräftar det att formeln stämmer eller?? 😉

Nja, i praktiken är formeln en grov riktlinje som visar på hyfsat rimliga resultat för de flesta, men

ganska mkt tror jag att vikten gör! jag väger 100kg och är 190-194cm lång har inte mätt så noga och springer 10km på 55 minuter exakt utan att maxa! men skulle nog vilja ner nått kg till för att spara tid och knän

Joakim: Jag väger 27 kg mindre än dig och jag gör INTE dom tidena på km. Det hjälper inte alltså..... 😀 😉

YES!!! Går jag ner till 47 kg fördelat på mina 160 cm så kommer jag att spräcka 2 timmarsgränsen på halvmaran!

Här ska bantas!

😉

(såna formler/tabeller är ju fullkomligt livsfarliga om "fel" person läser dem?)