Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningLöpning på hög höjd?
You need to log in to create posts and topics.

Jag förstår att det är påfrestande att träna på hög höjd då det är syrefattigare luft, men hur stor skillnad är det egentligen? Jag ska på en trip sen i höst och kommer vistas på upp till 4000 möh. Finns det någon fara att springa på sån höjd, eller blir

Djävligt rolig fråga...?! Kan du inte berätta vart ni ska åka.? Å vem är Pandy666 hehehe. Klimat?Löpningsförhållanden?Vätska/Föda????Hjälp å support????//Kjell.
P.S. Själv vet jag inte ett djävla någe....D.S

Hmm, varför var det så roliga funderingar? Jag tänkte att det måste väl finnas folk här inne som har erfarenheter av att träna på hög höjd. (eller åtminstone kan en del i ämnet)
Jag ska till Peru. Klimatet, tja, det är väl vanligt "bergsklimat". 😉 Relati

Tror inte det är någon fara, om man inte är extremt känslig för hög höjd. Har vandrat en del på mellan 4 o 5 000, och det klarar de allra flesta.

Men man är inte kaxig på 4000 meter, du kan nog lugnt räkna med att första veckan klarar du bara lugna prome

Hälsa Abimael Guzman om du springer ifatt honom på någon upplyst stig.

Jo för att det var funderingar som jag aldrig sett tidigare i FunBeat....dvs att någon skulle kuta upp mot världens tak å jogga runt där. Roligt lika med djävligt intressant naturligtvis å det var värst vad du kände dig ifrågasatt då..????. Ta upp saken m

Höghöjdsträning är ju kul att leva på några veckor efteråt. Men det sägas ju också att riktigt hög höjd bryter ner kroppen ordentligt, så frågan är om det är fysiologisk synvinkel inte vore smartare av dig att träna på 2-3000 m istället för på 4 000?

Har du tur så kommer du att flåsa som en gris vid minsta ansträning den första tiden, har du otur så torskar du på höjdsjuka....

Bor själv på relativt hög höjd (1700m) och när jag sticker ut och traskar på högre toppar (runt 4000m) så händer det även för

Ok, det var ungefär som jag trodde då, inte särskilt farligt och den möjliga positiva effekten går över rätt snart när man kommit hem.
Thanks

Det kan visst vara farligt. Alla klarar inte av att vara någon längre tid på 4000 m.ö.h. och om man har problem att vistas på höjd så ska man nog inte springa. Om du lyssnar på kroppen så bör det ge sig men 4000 m.ö.h. är på tok för högt för höghöjdsläger