Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Numera finns ju väldigt många teorier om löpteknik och vad som är bäst.
Vi är ju väldigt olika byggda så något entydigt svar finns ju ej. Påstår jag.

Senaste åren har jag försökt studera den av några rekommenderade framfotatekniken ( Pose + chi ++++++

Huruvida man landar på framfoten eller inte är ju egentligen en fullständigt ointressant fråga. Det är verkligen djupt tragiskt hur mycket energi som läggs på denna icke-fråga, som bara leder till skador.

Huruvida man landar på framfoten eller inte är ju

Gissningsvis inte så mycket totala benlängden som spelar in som en massa olika parametrar o proportioner i ben och fot? Lång fot, lätt fot, långt underben, smalt/lätt underben, långt lår, osv?

Långdistansare är sällan särskilt högväxta, så gissningsvis

Många som är duktiga ultralöpare är rätt långa.

Flindra: tänker du på Jonas? 😉
Men jag tror att folk med kortare ben är kortare och därmed (förhoppningsvis) lättare medan benets och fotens olika delar fortfarande är ung lika starka så proportionellt vinner man på att vara kortare (om nu nån förstod

Tror det handlar en hel del om inre organens kapacitet i förhållande till mekaniken. Dvs hjärta, lungor, lever, resten av enzymapparaten i proportion till den muskelmassa och energiomsättning som krävs för en viss fart. Där verkar lätta löpare ha en förde

Gissa på ni..
Jag _vet_ att det bara handlar om de brandgula dojjorna.

Men vaf ... , har inte killarna på videon lärt sig framfotalöpning?

Anders. Vi har fel.
De kutar sub 3/km och sätter i hälarna.

Får ändra mig och säga att för framfota krävs nog ned åt 2:30/km.

Att jag "alltid" skall ha fel. 😉

Jag kan iofs inte se att någon av dem landar på hälen. Snarare är det väl hela foten samtidigt, det som brukar kallas mid-foot.

Strax före landningen kommer ju vinkeln att vara så att det ser ut som att man ska landa på hälen, men vinkeln ändras snabbt