Quote from Funbeat user on 27 September 2013, 19:58Njaa tänker inte bara på maken, jag ser de andra som brukar vinna de där loppen och de är ofta förvånansvärt långa. Inte alls den där korta tunna marathon-typen. Duktiga marathonlöpare (killar) verkar vara typ 170-175 långa och väga 50-55 kilo eller så.
Njaa tänker inte bara på maken, jag ser de andra som brukar vinna de där loppen och de är ofta förvånansvärt långa. Inte alls den där korta tunna marathon-typen. Duktiga marathonlöpare (killar) verkar vara typ 170-175 långa och väga 50-55 kilo eller så.
Quote from Funbeat user on 27 September 2013, 20:54Ämnet började med 24H, ökade hastigheten till ½-marathon och nu lite långsammare igen till marathon.
Vad gäller ultra så kan man nog särskilja 2 typer:
Bergslopp, vanligtvis små och lätta.
Kommer ihåg när jag såg "jätten" Rune Larsson på podiet i Davos
Ämnet började med 24H, ökade hastigheten till ½-marathon och nu lite långsammare igen till marathon.
Vad gäller ultra så kan man nog särskilja 2 typer:
Bergslopp, vanligtvis små och lätta.
Kommer ihåg när jag såg "jätten" Rune Larsson på podiet i Davos
Quote from Funbeat user on 27 September 2013, 21:21Det verkar väl rätt uppenbart att det lönar sig att vara liten och lätt på lång distans. Tror Anders förklaring ligger närmast, att motorn vi har fungerar ganska lika och blir effektivare med lättare kropp. Att det inte märks på ultra kan ju bero på att d
Det verkar väl rätt uppenbart att det lönar sig att vara liten och lätt på lång distans. Tror Anders förklaring ligger närmast, att motorn vi har fungerar ganska lika och blir effektivare med lättare kropp. Att det inte märks på ultra kan ju bero på att d
Quote from Funbeat user on 27 September 2013, 21:54http://www.youtube.com/watch?v=icdS6BjnKlA
4:30 in, ser ni avslutningen. Missa inte.
4:30 in, ser ni avslutningen. Missa inte.
Quote from Funbeat user on 27 September 2013, 23:20En tänkbar förklaring om långbenta klarar ultra bättre är att steglängden i den låga farten är så kort att de knappt behöver någon flygfas. Min känsla är att elasticiteten är en viktig begränsning i ultra, när den tar slut så blir det jobbigt, och det kan
En tänkbar förklaring om långbenta klarar ultra bättre är att steglängden i den låga farten är så kort att de knappt behöver någon flygfas. Min känsla är att elasticiteten är en viktig begränsning i ultra, när den tar slut så blir det jobbigt, och det kan
Quote from Funbeat user on 28 September 2013, 09:12Det är nog så Klas.
Mindre vertikalt arbete borde löna sig på längre sträckor för alla.På kortare distanser ( marathon eller ännu kortare 😉 ) så tror jag att även motionärer har nytta av mindre vertikala steg.
Några smala, korta elitlöpare har test
Det är nog så Klas.
Mindre vertikalt arbete borde löna sig på längre sträckor för alla.
På kortare distanser ( marathon eller ännu kortare 😉 ) så tror jag att även motionärer har nytta av mindre vertikala steg.
Några smala, korta elitlöpare har test
Quote from Funbeat user on 28 September 2013, 09:36Intressant, du säger att det finns duktiga maralöpare som har testat ultra utan att lyckas. Har de verkligen testat seriöst då? Dvs tränat för ultra och kört några tävlingar för att lära sig hitta rätt tempo för att hålla hela vägen.
Intressant, du säger att det finns duktiga maralöpare som har testat ultra utan att lyckas. Har de verkligen testat seriöst då? Dvs tränat för ultra och kört några tävlingar för att lära sig hitta rätt tempo för att hålla hela vägen.
Quote from Funbeat user on 28 September 2013, 09:54En större person kanske kan spara mera bränsle i sin kropp än en mindre person kan? Fast då gör man ju av med mer bränsle också, om man är större.
Tycker ändå det är lite lustigt att det är så många som är såpass långa. Även tjejerna som är duktiga är o
En större person kanske kan spara mera bränsle i sin kropp än en mindre person kan? Fast då gör man ju av med mer bränsle också, om man är större.
Tycker ändå det är lite lustigt att det är så många som är såpass långa. Även tjejerna som är duktiga är o
Quote from Funbeat user on 28 September 2013, 15:26De kanske inte lyckades riktigt inom maraton, pga kroppsbyggnaden, och gick därför över till längre distanser?
De kanske inte lyckades riktigt inom maraton, pga kroppsbyggnaden, och gick därför över till längre distanser?
Quote from Funbeat user on 1 October 2013, 08:09Jag har ett minne av att en gång i tiden så mätte vi lungkapacitet på biologin, och då fick vi lära oss att längre personer brukar ha större lungkapacitet?
Jag har ett minne av att en gång i tiden så mätte vi lungkapacitet på biologin, och då fick vi lära oss att längre personer brukar ha större lungkapacitet?