Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Typexempel på de som har bäst uppmätt i Sverige vad jag vet (rätta mig om jag har fel:

1. Roddaren Lassi Karonen hade7,2 liter/ minut (196cm) på Bosön 2012 (den högsta syreupptagningskapacitet som uppmätts bland idrottare på testcentret där)

2. Skidåka

Det förklarar ju varför så många längre personer har lätt för att springa ultra ganska snabbt. Men alla dessa små marathonlöpare/löperskor, då måste de väl ha lite sämre syreupptag än större personer? Är marathon en såpass kort sträcka att man tjänar på a

Lungvolym har väl inget direkt med syreupptagning att göra? Däremot är det väl rimligt att ju längre man är, ju större lungor har man. Och ju större man är, ju större total syreupptagning kan man uppnå.

För en löpare däremot är det väl syreupptagning/kr

Nja, kollar vi på damsidan så har Charlotte Kalla den bästa lungkapaciteten i Sverige och hon är 162cm.

Ultramannen Kilian Jornet är strax under Gunde i kapacitet och är 172cm.

Men det är ju hundradelarna som räknas och då är ha en bit bakom 🙂

När du skriver "lungkapacitet", menar du lungvolym eller syreupptagning? Lungvolymen är om sagt inte direkt kopplat till fysisk förmåga, och syreupptagning är inte kopplad till lungvolym.

Jag menar den största volym man kan andas ut i ett andetag efter en maximal inandning alternativt den största volym man kan andas in efter en maximal utandning.
Det kan man mäta med ett munstycke - Spirometri

Man kan självklart ha olika syreupptagning m

Du blandar ihop syreupptagningsförmåga med lungkapacitet. Det är inte speciellt många svenskar som har en syreupptagningsförmåga på 6 l/min, men däremot är det flera som har en lungkapacitet på 6 l. De två värdena är dock inte sammankopplade.

Edit: för t

Det är inte heller så meningsfullt att diskutera syreupptagningsförmåga om man inte relaterar till kroppsvikten. Givetvis bör Lassi Karonen (110 kg?) ha större syreupptagning än Marcus Hellner (70 kg?). I en sport där man inte bär upp kroppsvikten är det