Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

jag klappade ihop ganska fett på göteborgsvarvet i år pga värmen. Jag vet med mig sedan tidigare varma dagar och fåtalet resor till varma länder att jag har problem att hantera värme.

Det käns som jag blir röd som en tomat men inte svettas ordentligt. H

Att svettningen (kroppens avkylningsmekanism) kommer upp i trim är - upplever jag - också det något som tränas upp med tiden. Själv svettas jag aldrig - tills jag börjar ta ett om än aldrig så litet löpsteg. (Flick of a switch.)

Jag körde ett PB idag fast solen grilla som fan...men jag hade minna tvivel, och uppskatta skuggorna som dök upp ibland!
Jag har ett jobb där det är aldrig under 30 grader, får för mig att jag är skapligt van av värme! Sjuka är att jag inte behöver drick

Oj, det här var något nytt för mig. Finns det en relation mellan kropps- och huvudbehåring och svettning? *ymnig svettare*

Tror också att det på nåt sätt går att vänja sig lite vid värme. Från att inte kunna träna i varmare väder än +10 grader kan jag nu träna i +15 efter att ha varit ute mycket och rört mig i solen. Svettas väldigt mycket.

Funderar dock på att köpa nån slag

Vad jag har förstått så tar det några veckor att vänja sig vid värmen. Själv kör jag mer på upplevd ansträngning/puls när det är så varmt, så ger det sig, liksom.

jag tycker typiskt svennebananscenario är:
liten kroppsbehåring
svettas inte lika mycket
har svårt att hantera hög värme
har en tendens att märkbart lägga fett kring midjan, snarare än mer jämnt över hela kroppen

Min tes.. alltså inte med anledning

i övrigt måste jag säga att det är en intressant diskussion och kul att höra olika personers uppfattning.

en sak jag tycker vore intressant att höra mer om är folks uppfattning om sin egen kapaicitet att svettas i förhållande till mängden hår på bröstet

Personligen handlar det mer om dagar innan jag har vant mig vid värme(svettas). Sen kan det vara andra saker som stör vid värme t ex allergi mm. Som är svårt att vänja sig vid...

Skönt med ett område där man är expert 😉

För mig fungerar följande:
* Vänja mig med att inta vätska, både vid och utanför träning. (Inte överdriva)
* Vätskeersättning brustabletter från Apoteket.
* Bomullströja. Den blir blöt och då kyler den.
* Doppa f